اندیشه 14

به خانه خدمتگزار خود خوش آمدید .

اندیشه 14

به خانه خدمتگزار خود خوش آمدید .

این خانه قصد خدمات فرهنگی و آموزشی دارد التماس دعا
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۱۱:۰۱ - ABOLFAZL :.
    موافقم
  • ۱۹ فروردين ۹۶، ۱۸:۱۱ - ABOLFAZL :.
    قشنگه
سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱ ق.ظ

دروازه قلب

احکام نگاه کردن
    « 118 » نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موى آنان چه با قصد لذت و چه بدون آن ، حرام است . و نگاه کردن به صورت و دست هاى آنها اگر به قصد لذت باشد، حرام است، و امّا بدون قصد لذت، نگاه به آنها بنا بر اظهر جایز است .
    « 119 » بنا بر احتیاط واجب نگاه کردن مرد به بدن و موى دخترى که نُه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى فهمد جایزنیست، اگرچه بدون قصد لذت هم باشد.
    « 120 » نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم ، بنا بر احتیاط واجب ، حرام است . و همچنین نگاه کردن زن به بدن پسرى که بالغ نشده ولى خوب و بد را مى فهمد ، جایز نیست . و اما جواز نگاه کردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم که غالباً باز است ، مثل سر ، خالى از وجه نیست ، مگر این که این نگاه کردن کمک به معصیت باشد .
    « 121 » دست زدن مرد به بدن زن نامحرم یا دست زدن زن به بدن مرد نامحرم ، مثل نگاه کردن ، حرام است . و دست زدن مرد به صورت و دست هاى زن نامحرم و بالعکس نیز بنا بر اظهر جایز نیست .
    « 122 » نگاه کردن به زنان اهل ذمّه بلکه به زنان کافرى که از هنگام تولد محکوم به کفر هستند به جاهایى از بدن آنها که عادتا پوشانیده نمى شود ، بدون قصد لذت و در صورتى که خوف واقع شدن در حرام نباشد، جایز است . و بنا بر اظهر نگاه کردن به زنان بادیه نشین و غیر آنها که عادت به پوشاندن ندارند، بدون قصد لذت، جایز است مگر در صورت خوف وقوع در حرام، پس معاشرت با آنها در داد و ستد و سایر نیازها ، جایز است .
    « 123 » شنیدن صداى زن نامحرم بدون قصد لذت، جایز است.
    « 124 » زن باید بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند اگر چه کمک به حرام و قصد لذتى در بین نباشد، بلکه احتیاط واجب آن است که از پسر غیر بالغ که خوب و بد را مى فهمد نیز خود را بپوشاند . و همچنین احتیاط واجب آن است که مرد هم بدن خود را از زن نامحرم بپوشاند اگر چه کمک بر حرام نباشد، و اگر کمک بر حرام باشد پوشاندن بدن قطعاً واجب است، همان طور که پوشاندن عورت از زن نامحرم واجب است . و نیز احتیاط واجب آن است که مرد بدن خود را از دختر نامحرمى که نُه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى فهمد بپوشاند، اگر چه قصد لذتى در بین نباشد.
    « 125 » نگاه کردن به عورت دیگرى، حتى به عورت بچه ممیّزى که خوب و بد را مى فهمد، حرام است، ولى زن و شوهر مى توانند به تمام بدن یکدیگر، چه ظاهر و چه باطن ، نگاه کنند.

    « 126 » مرد و زنى که با یکدیگر محرمند، اگر قصد لذت نداشته باشند مى توانند غیر از عورت، به تمام بدن یکدیگر نگاه کنند.
    « 127 » نگاه کردن مرد به بدن مرد دیگر با قصد لذت و همچنین نگاه کردن زن به بدن زن دیگر با قصد لذت ، حرام است ، ولى بدون قصد لذت جایز است .
    « 128 » اگر مرد براى معالجه زن نامحرم و یا زن براى معالجه مرد نامحرم ناچار شود که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند ، اشکال ندارد ، ولى اگر بانگاه کردن بتواند معالجه کند نباید دست به بدن او بزند ، و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند نباید نگاه کند .
    « 129 » اگر انسان براى معالجه کسى ناچار شود که به عورت او نگاه کند اشکال ندارد.
    « 130 » نگاه کردن و دست زدن به بدن پیرزن و بچه غیر ممیّز که خوب و بد را نمى فهمد، بدون قصد لذّت، جایز است.
    « 131 » نگاه کردن مرد به صورت زنى که مى خواهد با او ازدواج کند جایز است به شرط آن که بداند که مانع شرعى از ازدواج با او نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول مى کند و احتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازه اى پیدا مى کند . و با این شرایط ، نگاه کردن فقط براى این مرد جایز است ، اگر چه چند مرتبه باشد ، بلکه چنین نگاه کردنى براى جلوگیرى از نزاع بعد از عقد ، مستحب نیز هست و اجازه زن هم در آن لازم نیست ، و بنا بر اظهر نگاه کردن به مو و محاسن دیگر آن زن هم با همین شرایط جایز است . و وجهى دارد که زن هم بتواند به مردى که مى خواهد با او ازدواج کند با شرایطى که گفته شد نگاه کند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۲
رستم فاریابی