اندیشه 14

به خانه خدمتگزار خود خوش آمدید .

اندیشه 14

به خانه خدمتگزار خود خوش آمدید .

این خانه قصد خدمات فرهنگی و آموزشی دارد التماس دعا
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۱۱:۰۱ - ABOLFAZL :.
    موافقم
  • ۱۹ فروردين ۹۶، ۱۸:۱۱ - ABOLFAZL :.
    قشنگه

۱۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۲۳ ب.ظ

دفاع مقدس

دفاع مقدس در کلام رهبر فرزانه انقلاب آیت الله خامنه ای مدظله

 

http://www.asr-entezar.ir/entezar/wp-content/uploads/Agha-Fatholmobin1.jpg

این جنگ [جنگ هشت ساله‏]، مظهر و تجلى همه‏ى روحیات خوب و سازنده‏‌اى است که یک ملت و یک کشور را مى‏تواند به تعالى حقیقى برساند.
* ما در جنگ نظامى توانستیم خودمان را پیروز کنیم؛ به کمک چه چیزى؟ به کمک باور و ایمان و اتّکاى به نفس و وحدت و امید به آینده و روشن‌بودن هدف‌ها و تکیه به نیروهاى ذاتى خویش و تکیه به اسلام.
*حماسه‏ى ملت ایران در دفاع مقدس، نمایش‌گر قله‏ى ظرفیت‌هاى انسانى مردم این سرزمین خدایى است.
* جنگ ایران و عراق یک جنگ معمولى نبود، جنگ دو ارتش یا دو کشور با هم نبود؛ جنگ یک کشور در مقابل عمده قواى نظامى و پشتیبانی‌هاى نظامى جهان بود. تمام قدرت نظامى و سیاسى امریکا پشت سرِ رژیم بعثى عراق ایستاد.
* این جنگ [جنگ هشت ساله‏] حقیقتاً یک گنجِ تمام‌نشدنى است.
* جنگ، حقیقتاً کوره‏اى بود که جوانان و بقیه مردم را آب‌دیده کرد.
* این جنگ هشت ساله و این دفاع مقدّس، از بزرگ‌ترین افتخارات ملت ایران بود.
*اگر ملت ایران هشت سال جنگ تحمیلى را نمى‏داشت، البته خیلى از ویرانی‌ها را، خیلى از فقدان‌ها را، خیلى از خسارت‌ها را نمى‏داشت؛ اما این اعتماد به نفس را هم نمى‏داشت؛ این قدرت علمى، نظامى و پیشرفت صنعتى را هم نمى‏داشت؛ این عزّتى را هم که در مقابل چشم جهانیان به دست آورده است، نمى‏داشت؛ این حالت یأس و ناامیدى از تسلّط بر این ملت هم در دل دشمنان بزرگ او به وجود نمى‏آمد.
*مقاومت بى‌نظیر مردم سلحشور ما در دفاع مقدس و دفع متجاوز در طول قریب به هشت سال، این ستم بزرگ را در رده ناموفق‌ترین تجربه‌ى استعمار در تاریخ معاصر ثبت نموده است.
* در همه مراحل این جنگ، چه در عملیات نظامى جبهه، چه در عملیات نظامى بیرون از جبهه، چه در برخورد با اسرا، چه در تبلیغات - در همه مراحل - ارزشها و اخلاق انسانى رعایت شد. کار بى‏اخلاق و کار ضدّ ارزش و ضدّ بشر، از این ملت ایران صادر نشد
*هفته‌ى جنگ هفته‌ى افتخار است، هفته‌ى مقدس است، در حقیقت جشن است، عید است و یک بزرگداشتى[ است] از روحیه‌ى مردم، ایثار مردم و مقاومت مقدس و دفاع مقدس[ مردم].
* حماسه‏ ملت ایران در دفاع مقدس، نمایش‌گر قله ظرفیت‌هاى انسانى مردم این سرزمین خدایى است
* فداکاری‌ها‌ى هشت سال دفاع مقدس‏ توانست یک نظام الهى و معنوى و متّکى بر تفکّر و اندیشه درست و برخاسته از ایمان را تحکیم کند.
* این تجربه‏ى درس‏آموز [دفاع مقدس‏]، سرمشق همیشگى ملت بزرگ ایران و الگوى موفقى در برابر چشم همه‏ى ملت‌هاى مسلمان است.
*این جنگ آن‏قدر حرف گفتنى دارد که اگر دهها سال هنرمندان ما و افراد خوش‌ذوق و با ابتکار بنشینند و در جزء جزء آن کار کنند، باز هم حرف‌هاى گفتنى خواهند داشت.
*ما جنگِ با این عظمت و پُر از حماسه و حقیقتاً پُر از جلوه‏هاى زیبا و بى‏نظیر داشته‏ایم؛ نسل جدید هم از آن خبر ندارد؛ باید این‌ها احیاء، بازیابى و بازسازى شود و در معرض دید قرار گیرد.
* جوهر انقلاب و ایمان در این میدان خطر، [میدان جنگ 8 ساله ]خود را در اراده و عمل و قدرت مدیریّت انسانها نشان داد.
* جنگ تحمیلى هشت ساله ما، داستان عبرت‏آموز عجیبى است.
* جنگ هشت ساله، جنگ دو کشور و دو ارتش نبود؛ جنگِ یک ائتلاف نانوشته جهانى علیه ملتى که تصمیم داشتند حدّاکثر فشار ممکن را از لحاظ نظامى و اقتصادى و غیره بر او وارد بیاورند بود، تا از راهى که در پیش گرفته بود برگردد؛ ولى نتوانستند.
*شروع جنگ یعنى شروع افتخارات این ملت، شروع تهاجم دشمن یعنى شروع دفاع مقدس ما، شروع شعله‌ور شدن آتش خیانت استکبار یعنى شروع بروز شجاعت همه‌ى قشرهاى ملت براى ایستادگى در مقابل استکبار، پس این افتخار دارد.
* هفته‌ى جنگ در حقیقت هفته‌ى ایثار است، هفته‌ى فداکارى است، هفته‌اى است که در آن بزرگ‌ترین آزمایش فداکارانه‌ى ملت ما شکل گرفته است.
*روزهاى آخر شهریور و اول مهر ماه همه ساله یادآور یکى از تجربه‌هاى بزرگ و بسیار پرارزش تاریخ ملت ماست. من به جاى این‌که سالگرد آخر شهریور را سالگرد جنگ به حساب بیاورم، مایلم آن را سالگرد مقاومت دلیرانه‌ى مردممان که از روى کمال آگاهى و ایمان و شهامت انجام گرفته بنامم.
*تلاش خستگى‌ناپذیر 8 ساله، افتخارى است که امروز نیروهاى مسلح و ملت ما مى‌توانند آن را در سوابق درخشان خود جاى دهند.
*هفته دفاع مقدس یادآور حادثه‌اى عظیم و به بار نشستن نتایجى عظیم‌تر در سیر انقلاب ملت ماست و هیچ گاه از ذهن ملت محو نخواهد شد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۲۳
رستم فاریابی
دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶ ب.ظ

تزکیه

.

 

مسئله خودسازی، در قرآن کریم با عنوان تزکیه و تزکی مطرح شده قرآن. در آیات متعددی از قرآن مجید بر اهمیت این پاک­سازی تأکید شده است، مثلاً؛ در سوره شمس می خوانیم: "به تحقیق کسانی که نفس خود را پاک کردند، به رستگاری رسیدند و کسانی که آن را آلوده و ضایع کردند، ضرر دیدند.همچنین در آیه 19 سوره فاطر و آیات 14 و 15 سوره اعلی، بر این مسئله تأکید شده است که  مقبول و مورد پسند شرع مقدس

 است. اما باید گفت نقطه شروع خودسازی و تزکیه نفس برای افراد مختلف، متفاوت. برای فرد غیر مسلمان، اوّلین راه و نقطه شروع، اسلام آوردن است. به طوری که عده ای از علمای اخلاق، همین مطلب را درجه بندی کرده و گفته اند: اول اسلام، بعد ایمان، در مرحله سوم هجرت و بعد از آن جهاد فی سبیل الله است که در این راه وجود دارد.اما نسبت به کسانی که وارد حریم امن اسلام و ایمان شده اند و مورد خطاب آیات قرآنی: "ای مؤمنان به فکر خود باشید . و "ای ایمان آوردندگان ایمان خود را تجدید کنید"

، باید گفت اوّلین مرحله خودسازی، تنبه و بیداری است. به این که باید شروع کرد و خود را از ناپاکی ها جدا کرد. بعد از این تنبه و آگاه شدن، این سؤال پیش می آید که از کجا باید شروع کرد؟ می توان گفت پرسشگر این سؤال، اوّلین مرحله را گذرانده است؛ چرا که با فکر و عقل، به این نتیجه رسیده است که "این عالم جای ماندن نیست و این همه امکانات و بعثت انبیا برای حیوانی زیستن نیست. 

بعد از این مرحله (تفکر و تنبه) نوبت به مرحله "توبه" می رسد؛ یعنی جبران آنچه از دست رفته است. جبران حقوق دیگران که ضایع کرده ایم و جبران حقوق خداوند که بر گردن ما باقی مانده است

 البته این توبه به همراه عزم است. توبه از آنچه کرده ایم و عزم به سوی آنچه می خواهیم پیش برویم، به همین جهت،

 عده ای از علما ی اخلاق، منزل دوم را توبه گفته اند . و عده ای عزم

حضرت امام خمینی (ره) در باره عزم مناسب با این مقام، می فرمایند:: "بناگذاری بر ترک معاصی و انجام  واجبات جبران مافات (گذشته ها) و عزم بر این که ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید.

                                                                                                                                                      

حضرت آیت الله بهجت در جواب سؤالی که پرسیده شده: تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می گوید: ترک معصیت برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد.

پس در این مرحله باید واجبات الهی را به اندازه­ای که علم داریم، انجام داده و محرمات الهی  را نیز به اندازه علم­مان ترک کنیم. این مسئله باعث می شود خداوند علم های جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله، در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم. ما هر چه می دانیم عمل می کنیم و خداوند علم به ندانسته ها را به ما عنایت می کند و تا وقتی که ما به وظیفه خود عمل کنیم، این چرخه ادامه دارد. پیامبر (ص) فرموده اند: هر کس آنچه را می داند انجام دهد، خداوند علم مجهولات را به او می فهماند.

موفق باشید در این راه مومنین

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۲۶
رستم فاریابی
يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۰۴ ب.ظ

فراخوان

سلام

چون در نظردارم  از پیشینیه تاریخی فامیل فاریابی در شهرهای مختلف ایران اطلاعاتی جمع آوری کنم. از همه بزرگوارانی که اطلاعاتی در این زمینه دارندخواهشمنداست در اختیار اینجانب قرار دهند . تا به نام خودشان منتشر  گردد. قبلا از لطف وزحمات وهمکاری شما سپاسگزارم  . بلاگ اندیشه 14. پست الکترونیکی rostam.faryabi@yahoo.com

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۰۴
رستم فاریابی
يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۴۰ ق.ظ

ماه مهر

ماه مهر است و دلم مدرسه ای می خواهد
به بزرگی دل خسته این شاگردان

با صفا مدرسه ای دور ز هر تجدیدی
همه اش جمعه به تعطیلی یک تابستان

مکتبی کاش بسازیم در این نزدیکی
تا در آن کودک دانش نشود سرگردان
 
یا معلم نکند بسته ده تایی را
تا سر برج دگر قرض برای مهمان

کاش می شد ننویسند به چشمی پر آب
کودکان بر دل خون پدر بابا نان


من نمی دانم اگر باز قطاری باشد
جامه را مشعل مهری کند آیا دهقان
 
روبهک قالب ناچیز پنیری را باز
می رباید به فریب از نوک زاغی خوشخوان
 
مرده گاوی که دهد شیر به کوکب خانم
بر سر سفره او سر زده آید مهمان

فصل باران گهرهای فراوان شاید
رفته از جنگل خوش آب و هوای گیلان

گفته تصمیم گرفته است که کبری امشب
تا کتابش نشود خیس به زیر باران

از قضا گرگ به این گله زده از غصه
تا به فریاد نخندد ز دروغی چوپان

اکرم عاطفه ها گشته سه روزی بیمار
موش بدجنس شبی خورده هما را دندان

مشق شب گر که نوشتیم و کتابی خواندیم
مقصد آن است که از این همه باشیم انسان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۴۰
رستم فاریابی
چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۴۵ ب.ظ

عکس های دیدنی از کودکی


عکسهایی  دیدنی از دنیای کودکان


۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان۲۵ عکس دیدنی از نوزادان
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۴۵
رستم فاریابی
چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴ ب.ظ

رکورددارترین موجودات 2016

تصاویر/ترین‌ های 2016 گینس

 
کتاب گینس نامزدهای رکورددارترین موجودات جهان در سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد.




سریعترین لاک پشت جهان
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

بلند قدترین زوج جوان(اکس یو یان و سان مینگ مینگ)
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

لی لانگ لانگ؛ با سر از پله بالا می‌رود
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

تاکرو کوبا یاشی؛ ده وعده غذایی هات داگ را یکباره می‌خورد
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

پشمالوترین خرگوش در دنیا
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

فیگای کومار؛ دهن گشادترین فرد در دنیا
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

کالا کیوی؛ دارنده بزرگترین لاله گوش در جهان
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

ماهادئو بوجبال؛ توانایی حمل تعداد زیادی توپ تنیس در یک دست
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

جیسون اورلاندو؛ دارنده بزرگترین پا در جهان
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

بلوسوم؛ بلندقدترین گاو جهان
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر

آچاریا ماکابوری؛ بلندترین روان نویس دنیا
ترین‌های 2016 گینس+تصاویر
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۴۴
رستم فاریابی
يكشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۰۲ ب.ظ

اصول یادگیری


 

اصول یادگیری

:

الف . پیش مطالعه (خواندن اجمالی)

همان طور که قبل از ورزش باید کمی نرمش کرد تا بدن آمادگی لازم را بیابد، و از صدمات احتمالی نیز محفوظ بماند، برای یادگیری نیز باید از قبل آمادگی داشت تا شرایط بهره وری بهتر مطالعه فراهم آید و جلو آفاتی همچون حواس پرتی، بی علاقگی و خستگی گرفته شود. چنین آمادگی ای با خواندن اجمالی درس به دست می آید که اصطلاحا به آن «پیش مطالعه» می گوییم.

پیش مطالعه به معنای آشنایی کلی و بررسی اجمالی است. هدف از این بررسی، به دست آوردن تصویری از درس است تا ذهنْ آمادگی لازم را برای یادگیری بیابد. در این بررسی، باید مطالب اصلی و فرعی را از هم تشخیص داد و در یک طرح کلی، مطالب را طبقه بندی کرد. همچنین باید هدف درس و ارتباط آن با مطالب گذشته را فهمید؛ ولی فهمیدن جزئیات و درک کل مطالب، لازم نیست. در صورتی که مطلب مورد مطالعه دارای شکل، جدول و نمودار باشد، از آن می توان استفاده بیشتری نمود ؛ زیرا این گونه مطالب در مقایسه با متن، اطلاعات بیشتری را منتقل می کنند. توجّه به ترتیب تیترهای اصلی و فرعی و نکات مهم و برجسته در پیش مطالعه حائز اهمّیت است.

.

ب . کلاس

استفاده صحیح از کلاس و معلم، نقش مهمی در یادگیری دارد ؛ زیرا مطلبی که شنیده می شود، بهتر از مطلبی که خوانده می شود فهمیده شده و دیرتر از یاد می رود. اما آفت شنیدن در این است که سطح درگیری با مطالب ـ نسبت به خواندن ـ کاهش می یابد و در نتیجه، امکان از بین رفتن تمرکز افزایش می یابد. برای جلوگیری از این آفت و استفاده کردن بیشتر از کلاس باید حتما با پیش مطالعه سر کلاس حاضر شد و با قرار گرفتن در جریان درس و کلاس، خود را با آهنگ، بیان و سرعت معلم هماهنگ کرد و سعی نمود تمام مطالب را در کلاس فهمید. باید از نوشتن جزوه اجتناب کرد و با گوش دادن و فهمیدن درس، فقط یادداشت هایی از موضوعات مهم (آن هم به صورت خلاصه) تهیه کرد.

باید در کلاس حضور فعال داشت ؛ زیرا ساکت بودن و فقط گوش دادن، زمینه را برای پراکندگی و تشویش فکری فراهم می کند. افزون بر این، فعال بودن و طرح پرسش های درسی، موجب برقراری ارتباط میان دانش آموز و معلم می شود که خود، مانع از بین رفتن تمرکز می گردد و دانش آموز را با جریان درس پیش می برد. در صورت اشکال در درس، باید موضوع در کلاس مطرح شود و اصلاً نگران پیش پا افتاده بودن آن نبود ؛ زیرا خجالتْ مانع بزرگی بر سر راه ارتباط با کلاس و فهم درس است. امام علی(ع) نیز می فرمایند: «کم رویی، با محرومیت همراه است».(1)

همراهی با کلاس و مطرح شدن به عنوان دانش آموز نمونه، بهترین امتیازی است که می توان در کلاس کسب کرد ؛ زیرا قرارگرفتن در این موقعیت، انگیزه لازم را برای ممتاز ماندن پدید آورده، موجب تقویت اعتماد به نفس می شود. البته باید مراقب بود که فعال بودن و سؤال پرسیدن، همراه تفکر و فقط به منظور یادگیری باشد تا در دام رقابت ناسالم و خودنمایی نیفتاد. در این صورت، علاوه بر از دست دادن محبوبیت در کلاس، ممکن است با کوچک ترین بی اعتنایی و یا عقب ماندن از درس، فکر، نظام خود را از دست بدهد.

شرط استفاده بهینه از کلاس و درس، داشتن آمادگی جسمی و روحی است تا ذهن بتواند در حالت برانگیخته و فعال عمل کند. برای این منظور، رعایت چند نکته لازم است: بیداری شبانه تا دیروقت، موجب خواب آلودگی در کلاس شده، یادگیری و فهم مطالب را با مشکل رو به رو می کند. همچنین نخوردن صبحانه، منجر به ضعف، گرسنگی و در نتیجه، خستگی زودرس در کلاس شده، کارایی و توان را پایین می آورد. به علت ارتباط مستقیمی که حالات جسمی و روحی بر میزان فهم و یادگیری دارند، باید با هوشیاری کامل، آرامش، طراوت و شادابی در کلاس حاضر شد و برای این منظور، شستن دست و صورت و کمی نرمش و استفاده از هوای آزاد در زنگ های تفریح، بسیار مفید است.

ج . مطالعه (دقیق خوانی)

آخرین مرحله یادگیری، خواندن برای فهمیدن و درک کامل است. بهترین زمان برای مطالعه دقیق، همان روزی است که درس در کلاس بیان شده و بیشترین آمادگی ذهنی برای یادگیری وجود دارد. باید پیش از فراموش شدن مطالب، آن را به طور دقیق و جامع یاد گرفت. اگر از دو مرحله پیشین با موفقیت عبور کنیم، مرحله یادگیری نیز به طور کامل و با لذت انجام می گیرد. برای مطالعه دقیق، نخست باید نگاهی اجمالی به درس انداخت تا مطالب اصلی و فرعی و روند درس یادآوری شود. سپس با تعیین ابتدا و انتهای هر قسمت، به خواندنِ همراهِ تفکر، به قصد فهمیدن اقدام کرد. خواندن، نباید خشک و انفعالی باشد؛ بلکه باید فعال و با تمام وجود پیش رود و با درگیر شدن با درس و ایجاد ارتباط با آن، تمام حواس را روی آن متمرکز کرد. برای همراهی کامل با درس، خودکار و کاغذ را نباید از خود دور کرد و با نوشتن، علامت زدن، طرح سؤال و... به ذهن خود در فهم مطالب کمک کرد.

بهترین روش مطالعه، خواندن انتقادی و کنجکاوانه است. هرچه عادت به خواندن انتقادی بیشتر شود، در درک مطالب توفیق بیشتری داریم. در هنگام خواندن باید از حفظ طوطی وار درس به شدت پرهیز کرد؛ زیرا این کار، علاوه بر وقت گیری و خستگی زایی، مانع رشد فکری و فعالیت ذهنی نیز می شود و نتیجه دلخواهی را هم به همراه نخواهد داشت. همچنین موجب آشوب فکری و دل سردی از یادگیری می شود.

بعد از فهم کامل درس، باید کمی به جوانب مطالب اندیشید و سؤالاتی از خود درباره آن پرسید و سپس با بستن کتاب، مطالب را با جملات خود بیان کرد و ترتیب مطالب و نحوه ارائه آن را نوشت.این توانایی، بهترین علامت برای فهمیدن درس است؛ ضمن این که انگیزه و علاقه را نیز افزایش داده، موجب قوی تر شدن و تحرک بیشتر فکر می شود و تمرکز را نیز افزایش می دهد. برای اطمینان یافتن از یادگیری درس، باید به پرسش ها و تمرینات کتاب نیز پاسخ گفت و اگر می توان، لازم است که با دوستان خود مطالب را بحث کرد. البته درس خواندنِ دسته جمعی، معمولاً مفید نیست؛ اما بعد از یادگیری، بحث و مطرح کردن درس برای هم، بسیار سودمند است؛ زیرا برای یادگرفتن، هیچ چیز مانند یاددادن مفید نیست.

همان گونه که در رانندگی نمی توان تمام مسیرها را با یک سرعت پیمود و سرعت در بزرگ راه با سرعت در کوهستان و یک مسیر پر پیچ و خم فرق می کند، سرعت خواندن دروس مختلف نیز با یکدیگر فرق می کند و باید با توجّه به نحوه ارائه مطالب، سرعت خود را تنظیم کرد. اغلب دانش آموزان بدون این که متوجه باشند، از کمی سرعت مطالعه خود رنج می برند؛ زیرا پایین بودن سرعت مطالعه علاوه بر این که نشانه وجود بعضی آفات مطالعه است، احتمال از بین رفتن تمرکز را نیز بالا می برد. بدین رو فراگیری فنون تندخوانی، می تواند بسیاری از مشکلات مطالعه و تمرکز را بگشاید.

نوع خواندن دروس مختلف نیز متفاوت است؛ مثلاً برای یادگیری ریاضی و فیزیک، صرف شنیدن یا خواندن، چندان مفید نیست ؛ چنان که آموزش تئوری شنا کسی را شناگر نمی کند و حتما باید به آب پرید و اصول آن را در عمل اجرا نمود. برای یادگیری ریاضی و درس های مشابه آن نیز باید بعد از فهمیدن روش کار، به حل مسائل پرداخت و آن قدر خود را با مسائل درگیر کرد که بر شیوه حل تمرین مسلط شد؛ وگرنه حفظ کامل کتاب ریاضی، فایده ای نخواهد داشت.

برای بالا بردن کیفیت مطالعه باید در وضعیت صحیح مطالعه قرار گرفت و بهترین حالت، استفاده از کتاب خانه های عمومی یا شخصی است. از مطالعه در حالت درازکش و در مکان شلوغ، بویژه در مقابل تلویزیون باید اجتناب کرد. مکان مطالعه باید از نور و هوای مناسب برخوردار باشد. نور کم و یا خیره کننده، چشم را خسته می کند و ارتباط با هوای باز، موجب فعالیت بیشتر سلول های مغزی می شود.

یادسپاری

برای استفاده درست از یک کتاب خانه بزرگ، باید تمام کتاب ها به صورت منظم و مرتب و بر یک اساس مشخص و استاندارد چیده شده باشند؛ زیرا یافتن یک کتاب در کتاب خانه ای که در آن هیچ نظمی وجود ندارد و هر کتاب در جایی رها شده است، بسیار دشوار و زمان بر است. حافظه انسان نیز همچون کتاب خانه یا یک بایگانی بزرگ است که اگر مطالب یادگرفته شده، بدون نظم در آن رها شود، پیدا کردن مطالب، بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین، صِرف یادگیری درس، کافی نیست و باید مطالب را به طرز مشخص و منظمی به ذهن سپرد تا در موقع امتحان بتوان به آن اعتماد کرد.

گاه یادسپاری، کاری جدا از یادگیری نیست؛ اما باید توجّه داشت که همزمانی این دو نباید موجب فراموشی یادسپاری گردد. بعد از آشنایی با اصول یادسپاری، باید مدتی به طور مستقل و با قصد یادسپاری، زمانی را برای به خاطر سپردن درس ها مشخص کرد و به تدریج بر اثر تجربه و مهارت می توان همزمان با یادگیری، فنون یادسپاری را نیز به کار بست.

 اصول یادسپاری، به سه روش بسیار مؤثر به اجمال اشاره می کنیم:

الف . خلاصه نویسی و طرح شبکه ای

حفظ دروس، به صورتی که یاد گرفته شده، کار آسانی نیست. برای کمک به حافظه، باید بعد از فهمیدن و درک کامل درس، با خلاصه کردن مطالب به طوری که شامل تمام نکات کلیدی و مهم باشد، به دسته بندی و نظم دادن به آنها پرداخت. این کار، اطلاعاتی را که باید بایگانی شود، به صورت منظم، مرتب ساخته، کمک بسیار بزرگی به حافظه می کند؛ ضمن این که حفظ کردن خلاصه درس بعد از فهمیدن کل مطلب، بسیار آسان تر از حفظ کل آن است و زمان کمتری را نیز می گیرد. باید توجّه داشت که زمانی را که صرف خلاصه نویسی و تنظیم درس می کنیم، به هدر نداده ایم و اتفاقا زمان ذخیره شده محسوب می شود ؛ زیرا علاوه بر سریع تر شدن فهم مطلب و به خاطرسپاری آن، در مرور درس ها نیز استفاده از این خلاصه ها،کمک بسیاری خواهد نمود.

بهترین زمان خلاصه نویسی، هنگام مطالعه درس و در حین یادگیری است؛ اما اگر تجربه لازم را برای این کار نداریم، باید هنگام مطالعه به یادداشت برداری از مطالب پرداخت و پس از مطالعه، با استفاده از یادداشت ها، خلاصه مطالب را تنظیم کنیم. خلاصه مطالب باید شامل عبارات و نکات مهم و کلیدی و همچنین مشخص بودن کلمات کلیدی، در هر جمله باشد که می توان زیر آنها خط کشید و یا با رنگ دیگری نوشت. منظور از کلمات کلیدی کلماتی است که بیشترین مطلب را از جمله به ذهن منتقل می کند و با یادآوری آن می توان کل جمله یا مطلب را به یاد آورد.

بهتر است خلاصه مطالب درس، بعد از تنظیم و دسته بندی در ورقه های کلاسور ثبت شود. برای نوشتن خلاصه ها، بهتر است از چند خودکار رنگی استفاده کرد تا مطالب اصلی و فرعی و نکات کلیدی، با رنگ های خاصی مشخص شوند. سپس این برگ ها در جای مخصوصی بایگانی شود تا بتوان بعدا از آنها استفاده کرد.

ب . تهیه طرح شبکه ای از درس

. منظور از طرح شبکه ای، نموداری است که در آن با مشخص کردن عنوان اصلی و شاخه های اصلی و فرعی مطالب، تنها از کلمات کلیدی در آن استفاده می کنیم. در صورتی که مطالب، دارای ترتیب و شماره باشند، این شماره ها را نیز می توان آورد.

مزیت طرح های شبکه ای در این است که به خوبی ارتباط مطالب اصلی را با فرعی مشخص می کند که برای به خاطرسپاری، بسیار مفید است. ضمن این که در طرح شبکه ای از کلمات کلیدی استفاده می شود و توضیح دیگری در آن نیست و در مرور این طرح ها، مغز فعالیت بیشتری می نماید و با استفاده از کلمات کلیدی کل مطلب را به یاد می آورد. برای طرح های شبکه ای مدل های مختلفی وجود دارد که عبارت اند از مدل شعاعی، مدل سازمانی، مدل درختی و... . برای آشنایی بیشتر با ترسیم طرح شبکه ای در زیر یک طرح شبکه ای با مدل سازمانی به صورت افقی مربوط به مطالعه ثمربخش، ترسیم شده است

یکی از کشفیات مهم دانشمندان که در یادسپاری مطالب تحولی عظیم به وجود آورد، نحوه کارکرد مغز است. مغز از دو نیم کره چپ و راست تشکیل شده است که هر سمت، طرف دیگر بدن را کنترل می کند؛ یعنی نیم کره چپ، سمت راست بدن را تحت کنترل خود دارد و نیم کره راست، سمت چپ را. همچنین ثابت شد که کارکرد و فعالیت های فکری این دو نیم کره نیز با هم متفاوت است. نیم کره چپ، فعالیت های فکری مانند منطق، ریاضیات، تجزیه و تحلیل داده ها و از این قبیل را انجام می دهد و نیم کره راست به امور هنری، تصاویر، تجسم، شناخت رنگ ها، خیالات و... می پردازد.

در هنگام یادگیری و یادسپاری، نیم کره چپ مغز، فعال است. تحقیقات نشان داده اند که اگر بتوان به طور همزمان از دو نیم کره مغز استفاده کرد، کارآیی آن تا چندین برابر افزایش می یابد. برای استفاده همزمان از دو نیم کره مغز، باید بتوان همراه با مطالعه به تصویرسازی از مطالب نیز پرداخت و توجّه داشت که هر کتابی تصوّرات ذهنی نویسنده آن است که به خطوط تبدیل شده و مطالعه، باید برعکسِ نوشتن، تبدیل خطوط بی روح به یک تصویر زنده و ماندگار باشد. گویایی و ماندگاری یک تصویر بیش از صدها کلمه است؛ زیرا تصاویر تا مدت ها در ذهن می مانند؛ اما اسامی و کلمات، اثر کمتری در ذهن می گذارند.

برای این که بتوان در تصویرسازی به مهارت رسید، باید دو ویژگی «مشاهده» و «تخیّل» را در خود تقویت کرد و بهترین تمرین، این است که در حین رفت و آمد و در مواقع بی کاری، صحنه ای را چند ثانیه با تمرکز نگاه کرد و بعد از چند ثانیه، آن را در ذهن تجسم نمود. این تمرین، علاوه بر این که قدرت مشاهده دقیق و دیدن جزئیات را تقویت می کند، قدرت تخیل و تصویرسازی را نیز افزایش می دهد و حافظه را به کار واداشته، موجب تقویت آن می شود. در ضمن این روش، یکی از بهترین تمرینات برای تقویت تمرکز است. در هنگام مشاهده و تجسم، هرچه بیشتر از حواس خود استفاده کنیم، توانایی ما بالاتر می رود ؛ مثلاً باید در به خاطر آوردن تصاویر، صداها را شنید، جزئیات را دید، طعم ها را چشید، چیزها را لمس کرد و احساسات و عواطف را تجربه نمود.

تصویرسازی از مطالب، یکی از بهترین شگردهای به خاطرسپاری است ؛ زیرا این کار با توجّه، تمرکز و درک مطلب همراه است و یادسپاری را از یک حالت خشک و بی روح به یک فعالیت مهیّج و جالب تبدیل می کند. برای تصویرسازی، باید کاملاً مطالب را در ذهن تجسم کرد و یک تصویر ماندگار از آن به وجود آورد. مثلاً برای یادگیری درس تاریخ، می توان آن را مانند یک فیلم سینمایی به تصویر کشید و حتی نقشی برای خود در آن در نظر گرفت. هرچه تصاویر زنده تر و متحرک تر و دارای رنگ، بو، مزه، حرارت، حالت و احساساتِ بیشتری باشند، ماندگارترند. بسیاری از دروس از جمله جغرافیا، زیست شناسی و فیزیک را می توان با تصویرسازی بهتر به یاد سپرد. در مورد دروس انتزاعی، مانند ریاضی نیز تا می توان باید تصویری از مطالب در ذهن درست کرد، مثلاً در بررسی توابع، می توان شکل و نمودار آن را نیز در ذهن تجسم کرد. در به خاطرسپاری مطالبی که نمی توان از آن تصویری در ذهن به وجود آورد، بهتر است از اصل همبستگی استفاده کنیم.

ج . همبستگی

همبستگی، یعنی بین مطالبی که باید به حافظه سپرد، نوعی ارتباط برقرار کرد تا یادسپاری مطالب آسان تر شده، از جایگاه بهتری در حافظه برخوردار شوند. مطالب وابسته علاوه بر این که بهتر حفظ می شوند، آسان تر هم به یاد می آیند و با یادآوری یکی، بقیه نیز زنجیروار به ذهن می آیند.

برای ایجاد همبستگی بین مطالب، تکنیک های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین آنها ایجاد ارتباط مطالب جدید با مطالبی است که قبلاً در حافظه ثبت شده است. این کار، علاوه بر تقویت مطالب پیشین، یادسپاری مطالب جدید را آسان می کند. همچنین می توان به مقایسه مطالب مشابه در درس های مختلف پرداخت و یا به کاربرد آنها در حقایق ملموس زندگی اندیشید. بعضی از این همبستگی ها عبارت اند از: کل و جزء (خانه و اتاق)، عام و خاص(خوردنی و نوشیدنی)، علت و معلول (آتش و گرما)، همزمانی (زمستان و برف)، تضاد (سیاه و سفید) و شباهت (گاو و اسب) .

به عنوان مثال برای یادگیری لغات درس زبان، حفظ هر لغت به تنهایی و به روش طوطی وار، هم مشکل است و هم خسته کننده و فرّار؛ اما اگر برای حفظ یک لغت به جزئیاتی از قبیل ریشه لغت، شکل ظاهری آن، لغات متضاد و متشابه آن و شباهت های آن به معادل فارسی اش توجّه کنیم و همچنین نقش آن لغت را در جمله ها نیز دریابیم، جایگاه آن در حافظه بسیار استوارتر از حالتی خواهد بود که لغت به تنهایی و بدون هیچ ارتباطی با آموخته های قبلی، به خاطر سپرده شود.

برای ایجاد همبستگی بین مطالبی که باید به خاطر سپرد، لزومی ندارد حتما یک ارتباط منطقی وجود داشته باشد و می توان با برقرار کردن یک ارتباط ساختگی، مطالب را به هم مرتبط ساخت؛ زیرا ذهن بین تصورات واقعی و غیر واقعی تفاوتی قائل نمی شود. بسیاری از دانش آموزان بدون این که از وجود چنین اصلی در یادسپاری مطلع باشند، به طور تجربی در حفظ مطالب، برای ایجاد رابطه بین آنها می کوشند. یکی از رابطه های معروفی که بسیار استفاده می شود، تقطیع جملات است؛ به طور مثال برای حفظ پنج نکته، می توان با حروف اوّل آن یک کلمه ساخت و آن کلمه را حفظ کرد با یادآوری آن کلمه، خود به خود پنج نکته مورد نظر به یاد می آیند. یکی دیگر از ماندگارترین ارتباط ها بین مطالب، ایجاد ارتباط با تصویر بین آنهاست

.

یادآوری

برای یادآوری ذکر نکاتی ضروری است

الف . مرور

مغز انسان علاوه بر این که تمام مطالبی را که یاد گرفته نگهداری می کند، تمام چیزهایی را هم که از کودکی تاکنون شنیده و یا دیده است، در خود ذخیره کرده است. حجم اطلاعات ذخیره شده در مغز، به قدری است که تصور آن هم مشکل است. اما فراموشی که یکی از نعمت های خداوند است، به کمک انسان آمده، اطلاعات موجود در مغز را از دسترس ذهن فعال، دور نگه می دارد؛ در غیر این صورت، زندگی قابل تحمل نخواهد بود. اما فراموشی گاه مطالبی را هم که برای یادگیری آن زحمت کشیده شده نیز با خود می برد. برای جلوگیری از این حالت طبیعی ذهن، آشنایی با شیوه کار حافظه می تواند مفید واقع شود.

حافظه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: 1 . حافظه حسی، 2 . حافظه کوتاه مدت، 3 . حافظه بلندمدت . در حالت کلی با یادگیری مطالب اطلاعات به حافظه کوتاه مدت منتقل می شود. مدت نگهداری مطالب در این حافظه به حداکثر دو روز می رسد. برای انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت، باید در زمان های مشخصی بعد از یادگیری اقدام به مرور مطالب کرد. مرور به معنای یادگیری مجدد نیست، بلکه یادآوری مطالب و پایدار کردن آنها در حافظه است.

تحقیقات نشان می دهد که فراموشی به تندی آغاز می شود و به کندی می گراید؛ بدین معنا که یک روز بعد از یادگیری، 80 % مطالب از ذهن فعال، خارج می شود که البته با یک مرور، دوباره به سطح اولیه خود برمی گردد. بعد از این زمان تا یک هفته بعد، 60% مطالب فراموش خواهد شد که مرور مجدد، آن را جبران خواهد کرد. ماه بعد از این مرور، 40% مطالب فراموش می شوند که با یک مرور دیگر مطالب به سطح روز اوّل یادگیری خواهند رسید. زمان مرور چهارم، چهارماه بعد از مرور سوم است و مرورهای بعدی در صورت نیاز به فاصله یک سال، دو سال، پنج سال و ده سال از یکدیگر قرار دارند. بدین ترتیب هرچه مطلبی را بیشتر مرور کنیم، علاوه بر این که مدت بیشتری در حافظه می ماند، از درصد فراموشی آن نیز کاسته ایم.

بهترین راه مرور، استفاده از برگه های خلاصه نویسی و طرح های شبکه ای است و برای این که بتوان زمان های مرور را فراموش نکرد، باید در بالای برگ های خلاصه نویسی، زمان های بالا نیز ثبت شوند. متأسفانه بیشتر دانش آموزان برای مطالعه از روش های غلط ـ مانند چندبار خواندن و یادگیری ـ استفاده می کنند؛ در حالی که یادگیری که وقت گیرترین قسمت مطالعه است، فقط باید یک بار و به درستی انجام گیرد و با مرورهای منظم، مطالب را تا زمان دلخواه در دسترس داشت. یادگیری و یادسپاری، مجموعا 90% از زمان و توان مطالعه را به خود اختصاص می دهند و 10% باقی مانده برای یادآوری است که اگر به درستی انجام گیرد، مطالب در ذهن، پایدار و تازه باقی می مانند. البته اگر نقصی در یادگیری و یادسپاری باشد، هنگام دوره کردن، زمان بسیاری به سبب یادگیری مجدّد تلف خواهد شد.

ب . تفکر

یکی دیگر از راه های یادآوری و زنده نگه داشتن مطالب در ذهن، فکر کردن درباره مطالب آموخته شده است. تفکر، در واقع، مرور ذهنی است که تأثیر آن از مرورِ چشمی (یعنی خواندن برگه های خلاصه نویسی شده) بسیار بالاتر است؛ زیرا با این کار، به فهم مطالب و پایداری آنها توجّه ویژه می شود و از طرفی قدرت یادآوری مطالب افزایش می یابد. این توانایی در امتحان، بسیار کارآمد و سودمند است. از همه مهم تر این که بهترین ورزش برای حافظه، فکر کردن است و هرچه این عمل بیشتر تکرار شود، حافظه، قوی تر شده، یادگیری و یادسپاری، آسان تر و سریع تر می شود. برای تفکر در درس ها، می توان از طرح های شبکه ای استفاده کرد و همچنین از فرصت های مرده (بخصوص در بین راه) استفاده نمود.

ج . امتحان

موفقیت در امتحان، در مقاطع مختلف تحصیلی نقش کلیدی دارد. به همین علت برخی گمان می کنند هر که بهتر امتحان بدهد، بیشتر می داند. امتحان، در واقع چیزی جز یادآوری مطالب نیست؛ اما به علت شرایط خاص آن و اهمّیت و نقش آن در تحصیل، نیاز به توجّه ویژه دارد. اولین نکته ای که درباره امتحان باید در نظر داشت، نوع نگرش به امتحان است. باید امتحان را ملاک ارزیابی و شناخت نقاط ضعف و قوت خود دانست و از آن نهراسید. البته نگرانی و ترس از امتحان، عمدتا زاییده شک و تردید و باور نداشتن خود است.

روزهای امتحان، زمان یادگیری نیست؛ بلکه باید به مرور و تنظیم معلومات پرداخت. برای این کار پیش از شروع امتحانات باید برنامه ویژه ای برای مرور ریخت. یکی از کارهای مفید پیش از امتحان، قرار گرفتن آزمایشی در شرایط و فضای امتحانی است. برای این کار می توان با تهیه سؤالات امتحانی ترم های گذشته، خود را در موقعیت امتحان قرار داد. این کار، علاوه بر مرور درس ها و آشنایی با سؤالات مهم، اعتماد به نفس را افزایش داده، ترس و نگرانی از امتحان را از بین می برد. همچنین از آخرین جلسات کلاس باید بیشتر استفاده کرد؛ زیرا اغلب معلمان در جلسات پیش از امتحان، مطالب مهم و سؤالات امتحانی را مطرح می کنند.

از کم خوابی و فشار آوردن در روزهای امتحان، باید به شدت پرهیز کرد؛ زیرا یکی از شرایط مهم برای استفاده از حافظه؛ داشتن آرامش و دور بودن از فشارهای جسمی و روحی است. بدین منظور، شب امتحان باید خوب خوابید و روز امتحان را با نرمش و خوردن صبحانه کامل شروع کرد. مدتی پیش از امتحان به محل آن رفت و در زمان مقرر و با آرامش کامل در جای خود قرار گرفت. امتحان را با نگاه اجمالی به تمام سؤال ها آغاز کرد و ابتدا سؤال های آسان را پاسخ گفت. این کار، اعتماد به نفس را بالا برده، راه استفاده از حافظه را هموار می کند. درست خواندن و خوب فهمیدن سؤالات، کمک بزرگی در پاسخ گویی به آنها می کند. در پاسخ دادن نباید عجله کرد و جواب ها را به صورت مرتب و منظم نوشت. بسا مسئله ای که جواب آن را درست نوشته ایم، اما به علت بدخطی و نامنظمی، مصحّح نمی تواند آن را بخواند و نمره دهد. .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۰۲
رستم فاریابی
چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۰۲ ب.ظ

سلام برمهر

سلام برمهر وسلام بر مهر بانان مهر


باتوجه به نزدیکی فصل یادگیری و آغاز فصل تعلیم وتربیت چند نکته را که جهت استفاده عرض می کنیم . شاید موثر باشد .


انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتارش تا رسیدن به هدف می‌شود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با پیشرفت تحصیلی دارد.

به همین علت علاوه بر آنکه انگیزه وسیله‌ای برای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می‌‌شود، گاهی از آن به عنوان هدف نیز نام برده می‌شود، زیرا با افزایش انگیزه، پیشرفت تحصیلی نیز پدید می‌آید.

از آنجا که هوش و استعداد تحصیلی به‌عنوان دو عامل اساسی در پیشرفت تحصیلی، کمتر تحت تأثیر معلم یا مربی واقع می‌شود، سعی بر آن است که با افزایش انگیزه دانش‌آموزان حداکثر بهره‌وری از هوش صورت گیرد. زیرا در حالت مساوی برابری هوش و استعداد تحصیلی افراد، مشاهده شده است که پیشرفت تحصیلی افراد با انگیزه چشمگیرتر بوده است. با وجود آنکه معلمان در تغییر هوش و استعداد تحصیلی نقش چندانی ندارند، ولی می‌توانند در بالا بردن انگیزه دانش‌‌آموزان مفید واقع شوند.

انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است. از انگیزه بیرونی می‌توان به تقویت‌کننده‌هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره و از تقویت‌کننده‌های درونی می‌توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد.

آنچه که بیشتر موجب رفتار خود‌جوش می‌شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت‌های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش‌آموز به تدریج از انگیزه‌های بیرونی به سمت انگیزه‌های درونی هدایت شود.

تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند و کمتر به دیگران اجازه می‌دهند که محرک رفتارشان شوند. این گروه از دانش‌آموزان، خود تعیین کننده رفتارها هستند و به خاطر کفایتی که در خود احساس می‌کنند، باور دارند که می‌توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند.

این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون‌گرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است.

اما برخلاف آنها، دانش‌آموزان باانگیزه برون‌گرا، احساس بی‌کفایتی یا کفایت کم داشته و همواره تصور می‌کنند که موفقیت آنها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر:

معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش‌آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا که اندک تلاش آنها به خاطر همان انگیزه‌های بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا کسب خواست معلم است. اینان در صورت کسب موفقیت اندک هم آن را به شانس و تصادف نسبت می‌دهند و نه به تلاش و استعداد خود.

این دانش‌آموزان حتی اگر نیم‌نگاهی به موفقیت داشته باشند، آنقدر آن را صعب‌الوصول می‌دانند که دست به عمل نمی‌زنند، در نتیجه هرگز طعم موفقیت را نخواهند چشید.

در حقیقت گام اول در برخورد با این افراد چشاندن طعم موفقیت به آنها و درهم شکستن تصور منفی آنها در مورد دستیابی به موفقیت است. در این صورت است که «موفقیت»، «موفقیت» می‌آورد.

از آنجایی که انسان آمادگی دارد تا فعالیت‌ها و تصوراتش را تعمیم دهد، موفقیت در یک درس منجر به موفقیت در دروس دیگر می‌شود و این موضوع در مورد دروس اصلی هر رشته مهم‌تر است.

درواقع، ضعف درسی در این دروس منجر به بی‌علاقگی به تحصیل و گاهی حتی ترک تحصیل می‌شود و البته عکس آن هم صادق است. به همین علت به معلمان دروس اصلی هر رشته توصیه می‌شود، شرایط آموزشی و امتحانی را مطلوب نمایند و با ارزشیابی‌های مناسب فضای کلاس را لذت‌بخش کنند.

به طورکلی به‌منظور افزایش انگیزه دانش‌آموزان و سوق دادن آنها به سمت درونی شدن انگیزه‌ها راهکارهای زیر توصیه می‌شود:

1 - سعی کنیم اولویت تجربه‌های دانش‌آموزان برای آنها جالب باشد، احساس موفقیت اولیه اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد. این موضوع در مسابقات ورزشی نیز مشهود است.

2 - برای موفقیت دانش‌آموزان پاداش در نظر بگیریم. منتظر نباشیم تا افت تحصیلی اتفاق افتد و سپس موفقیت را تحسین کنیم.

3 - با احترام گذاشتن به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، هرگز آنها را با یکدیگر مقایسه نکنیم.

4 - دانش‌آموزان را در کلاس کمتر درگیر مسائل عاطفی منفی نمائیم و نسبت به حساسیت‌های عاطفی آنان آشنا و در کاهش آن کوشا باشیم. سخت‌گیری و انضباط شدید، تبعیض، بیان قضاوت‌های منفی و خبرهای ناخوشایند از جمله عواملی است که موجب درگیری ذهنی و کاهش علاقه به یادگیری می‌شود.

5 - بلافاصله پس از آزمون یا پرسش کلاسی، دانش‌آموزان را از نتیجه کار آگاه کنید.

6 - برای اینکه دانش‌آموز بداند، در طول تدریس به‌دنبال آموختن به چیزی باشد، بیان اهداف آموزشی مورد انتظار از او را در ابتدای درس فراموش نکنیم.

7 - چگونگی یادگیری و نحوه انجام کار برای دانش‌آموز مشخص شود.

8 - به‌منظور افزایش حس کفایت در دانش‌آموز از او بخواهیم مطالب یاد گرفته شده را به دوستان یا کلاس آموزش دهد.

9 - در مورد مشکلات درسی دانش‌آموز و ریشه‌یابی آن، با او تبادل نظر و گفت‌وگو کنیم.

10 - تشویق کلامی در کلاس، به صورت انفرادی بسیار حائز اهمیت است.

11 - مطالب درسی را به ترتیب از ساده به دشوار مطرح کنیم.

12 - از بروز رقابت ناسالم در بین دانش‌آموزان پیشگیری شود.

13 - در فرآیند آموزش متکلم وحده نباشیم و یادگیرندگان را در یادگیری مشارکت دهیم.

14 - علاقه به دانش‌آموزان و تعلق خاطر و اهمیت دادن به یکایک آنها، سطح انگیزه‌ها را افزایش می‌دهد.

15 - آموزش را با «تهدید» پیش نبریم.

16 - برای دانش‌آموزان با انگیزه، خوراک علمی کافی داشته باشیم.

17 - با محول کردن مسئولیت به دانش‌آموزان کم توجه، آنان را به رفتارهای مثبت هدایت و علل کم‌توجهی در آنها را بررسی کنید.

18 - شیوه‌های تدریس را از سنتی به شیوه‌های روز تغییر داده و با استفاده از تکنولوژی آموزشی، حواس پنجگانه دانش‌آموزان را به کار گیریم.

19 - میان درس کلاس و مسائل زندگی که به وسیله همان درس قابل حل است، ارتباط برقرار کنیم.

20 - تدریس را با طرح مطالب و پرسش‌های جالب توجه آغاز کرده و با تحریک حس کنجکاوی، دانش‌آموزان را برانگیخته‌تر سازیم.

21 - به وضعیت جسمانی دانش‌آموزان توجه کرده و علل جسمی بی‌توجهی و کاهش انگیزه آنان را بیابیم.

22 - محیط کلاس را با طراحی زیبا و مناسب، جذاب سازیم تا مانع بروز کسالت روحی شویم.

23 - با فرهنگ و تاریخچه زندگی افراد مدرسه یا محله‌ای که در آن تدریس می‌کنیم، آشنا شده و در طول تدریس از مثال‌های آشنا استفاده کنیم.

24 - به منظور اطلاع از نتیجه فعالیت درسی دانش‌آموزان و ارائه بازخورد به موقع و مناسب، تکالیف آنان را بلافاصله در جلسه بعدی ملاحظه و با رفع اشکالات، جنبه‌های مثبت را تشویق کنید.

25 - در گرفتن آزمون و امتحان به قول خود عمل کنیم.

26 - زمان یادگیری باید در حد توان دانش‌آموز باشد. برای تجدید قوا و انگیزه در میان کلاس از وقت تفریح و استراحت غافل نشویم.

27 - دانش‌آموز را از میزان پیشرفت خود آگاه سازیم تا بداند برای رسیدن به هدف چه گام‌های دیگری بردارد.

28 - به لحاظ اخلاقی و ایجاد انگیزه، همیشه خوش‌اخلاق و خوش‌رو باشیم.

29 - به منظور افزایش حس کفایت و مشارکت در ارائه دروس از نظرات دانش‌آموزان استفاده کنیم.

30 - مطمئن باشیم که توجه دانش‌آموزان برای شروع تدریس آماده است.

31 - تمام مطالب دشوار را یکجا و در یک جلسه آموزش ندهیم.

32 - به خاطر داشته باشیم، توجه افراطی به دانش‌آموزان (قوی یا ضعیف) موجب متشنج شدن فضای کلاس می‌شود.

33 - دانش‌آموزان را به گروه‌های «خوب»، «بد» و «ضعیف» تقسیم‌بندی نکنیم.

34 - از ورود به موضوعات حاشیه‌ای که منجر به انحراف توجه کلاس می‌شود، بپرهیزیم.

35 - با ایجاد جلسات بحث و تحلیل به دانش آموزان فرصت تفکر و اظهار نظر بدهیم.

36 - هرگز دانش‌آموزان را مجبور به انجام فعالیت‌های تحقیرکننده نظیر «جریمه» نکنیم.

37 - به افراد درون‌گرا، کمرو، مضطرب که تمایلی به ابراز وجود ندارند، توجه کرده و با تقویت رفتارهای مثبت، آنها را به مشارکت در بحث‌های کلاسی و کارهای گروهی تشویق کنیم.

38 - در روش‌های تدریس، کنفرانس و سمینار را مد نظر قرار دهیم.

39 - تأکید بر نمره، اضطراب دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و مانع از توجه کامل به موضوع درس می‌شود. این دانش‌آموزان با وجود تلاش زیاد از نمرات پایینی برخوردارند و به تدریج رابطه میان تلاش و نتیجه را نادیده می گیرند که در نهایت منجر به از دست رفتن انگیزه خواهد شد.

40 - گاهی از تجربه‌های دوران تحصیل و شکست‌ها و موفقیت‌های خود برای دانش‌آموزان صحبت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۰۲
رستم فاریابی
سه شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴ ق.ظ

17شهریور



بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
پیام حضرت امام خمینی (ره ) بمناسبت 17شهریور 57

ملت شریف و شجاع ایران‏

بار دیگر شاه با دستور حکومت نظامی در تهران و سایر شهرستان‌های بزرگ ایران، ثابت کرد که پایگاهی در میان ملت ندارد. اعلام حکومت نظامی در محیطی آرام- به اقرار رادیو و مطبوعات ایران که راهپیمایی با کمال آرامش در آن انجام می‏ گرفت- نه تنها قانونی نیست بلکه جرم است و دستور دهنده آن مجرم. شاه برای به رگبار بستن مردم بی‏ دفاع و مظلوم هیچ بهانه‌ای را بهتر از حکومت نظامی ندید. روزهای اخیر، تهران و سایر شهرستان‌های مهم ایران برای اظهار مظلومیت و مخالفت با مجرمی که 35 سال بر مقدرات آنان سلطه دارد و جنایات و خیانت‌های او در کشور و مخالفت‌های او با قانون اساسی واضح است، شاهد راهپیمایی‌های آرام بود. اظهار مخالفت با مجرمی که تمام هستی ملت را به باد داده است، از طرف کسانی بود که در حد عالی شعور سیاسی و دینی بودند؛ به طوری که حاضر شدند ارتش را گلباران کنند ولی «دولت آشتی ملی»، آنان را به عنوان شعار بر خلاف قانون اساسی، محکوم نمود؛ و حال آنکه شعار آنان بر ضد قانون اساسی شکن- یعنی شاه- بود. شعار بر ضد رژیم تحمیلی غیر قانونی بود، اظهار مظلومیت بود ولی واقعیت این است که شاه می‏‌خواهد انتقام خود را از ملت بی‏ دفاع بگیرد، و با صحنه‏ سازی‌های مبتذل، ملت بی‏‌دفاع را به مسلسل ببندد و نفس‌ها را به خیال باطل خودش در سینه خفه گرداند ولی دیگر دیر شده است و ملت مظلوم و بیدار ایران آگاه گردیده‏‌اند. من هنوز اطلاع دقیقی از کشتگان و مجروحان در سراسر ایران ندارم؛ ولی خبرگزاری‌ها تعداد کشتگان را به صدها نفر گزارش داده‌اند و خبرهایی از ایران، این‏ تعداد را بیش از هزار نفر می‏‌گویند. اکنون بر ملت شجاع ایران است که به هر ترتیبی که ممکن است به مجروحین بی‌شمار خود، خون، دوا و غذا برساند و از هر گونه کمک مالی دریغ ننماید.

چهره ایران امروز گلگون است و دلاوری و نشاط در تمام اماکن به چشم می‏ خورد. آری این چنین است راه امیر مؤمنان علی و سرور شهیدان امام حسین. ای کاش «خمینی» در میان شما بود و در کنار شما در جبهه دفاع برای خدای تعالی کشته می‏‌شد.

ملت ایران! مطمئن باشید که دیر و یا زود پیروزی از آن شماست. شاه با حکومت آشتی ملی می‏‌خواهد روحانیت شریف ایران و سیاسیون محترم را در کشتار خود سهیم گرداند ولی فریب او خیلی زود برملا گردید. انَّ کَیْدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعیفاً.

جهان باید بداند که این است فضای باز سیاسی ایران! و این است رژیم دموکراسی شاه! و این است عمل به دین مبین اسلام در منطق شاه و دولت او! اکنون به بهانه‏ های پوچ دست به حبس و تبعید تازه زده ‏اند و می‏ زنند. باید علما و روشنفکران ملت در زیر چکمه دژخیمان خُرد شوند تا کسی خیال آزادی به خود راه ندهد. شما ای ملت محترم ایران، که تصمیم گرفته ‏اید خود را از شرّ رژیم شاه خلاص گردانید و در رفراندمی که در سه و چهارم شوال در برابر ناظران سراسر جهان انجام دادید به دنیا نشان دادید که رژیم شاه جایی برای خود در ایران ندارد- چنانچه در روزنامه‏ های خارجی هم منعکس گردید. مطمئن باشید که هیچ قدرتی نمی‏ تواند با شما که بیدارید و بپاخاسته‌اید روبه شود.

ارتش وطنخواه ایران! شما دیدید که ملت با شما دوست و شما را گلباران می‏ کند. و می‌دانید که این چپاولگران برای ادامه ستمگری، شما را آلت قتل برادران خود قرار داده ‏اند، به دیگر برادران ارتشی خود که شاه را رها کرده ‏اند و در پشتیبانی مردم، به دشمن حمله نموده ‏اند بپیوندید، و بپاخیزید و نگذارید ملت شما نابود و برادران و خواهران شما به خاک و خون کشیده شوند. نام خود را در تاریخ که به سود ملت ایران به‏ راه خود ادامه می‏ دهد، هر چه زودتر ثبت کنید و ریشه خیانت و ظلم را بکنید.

شما ای علمای بزرگ اسلام و سیاسیون بزرگ، که از فشار شاه هراسی به دل راه نمی ‏دهید! نشانه اعتماد و قوّت روحیه ملت هستید، و در این موقع حساس نه تنها باید استقامت کنید بلکه روحیه عالی مقاومت جامعه را هر چه بیشتر باید تقویت کنید، و هر چه بیشتر صفوف خود را برای مقابله با دشمن مردم ایران متشکل تر کنید. از خداوند متعال نصرت اسلام و مسلمین را خواهانم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۰۴
رستم فاریابی
سه شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۱۲ ق.ظ

اندیشه مثبت

همه چیز با اندیشه شما شروع می شود

اندیشه های مثبت بر غنای زندگی می افزایند، به شما امکان و قدرت می دهند تا احساس قدرت بیشتری بکنید و به اطمینان خاطر بیشتری برسید.

مثبت اندیشی صرفاً یک موضوع انگیزه بخشی نیست. بلکه تأثیری سازنده و قابل اندازه گیری بر شخصیت، سلامتی و میزان انرژی و خلاقیت شما دارد.

هر چه مثبت تر و خوش بین تر بشوید، در تمامی شئونات زندگی تان شادتر خواهید بود. اما اندیشه های منفی برعکس این موقعیت را ایجاد می کنند. اندیشه های منفی شما را از قدرت محروم می سازند تا احساس ضعف بکنید و اطمینان خود را از دست بدهید.

هرگاه به یک مورد منفی بیندیشید یا حرف منفی بزنید، قدرتتان را از دست می دهید. احساس خشم و تدافعی به شما دست می دهد.احساس ناراحتی و مرارت می کنید. به مرور، اندیشه منفی می تواند به لحاظ فیزیکی شما را بیمار کند و حتی روابطتان را مسموم سازد.

مثبت اندیشی منجر به سلامتی ذهنی می شود و عملکرد شما را به اوج می رسانداندیشه منفی سبب بیماری ذهنی می شود و اثربخشی شما را کاهش می دهد بنابراین اگر می خواهید یک زندگی عالی داشته باشید، هدفتان باید این باشد که در خود احساسات مثبت ایجاد کنید و از شر احساسات منفی خلاص شوید.

از بین بردن احساسات منفی مهم ترین قدمی است که می توانید به سوی سلامتی، خوشبختی و حال خوش بردارید.

هر بار که بر اندیشه ها و احساسات خود مسلط شوید و بخواهید روحیه مثبت داشته باشید، کیفیت زندگی درونی و بیرونی شما بهبود پیدا می کند.

در غیاب احساسات منفی، ذهن شما خود به خود با احساسات مثبت پر می شود و این تولید خوشبختی، شادی و احساس موفقیت می کند.

آنچه را که ذهن بتواند تصور و باور کند قابل دستیابی است به شرطی که با ذهنیتی همواره مثبت توأم باشد و افکار منفی آن را مخدوش نکند،

موفقیت افراد بیش از آن که به میزان هوش آن ها بستگی داشته باشد به میزان تفکر آن ها بستگی دارد.

میزان پول در حساب های بانکی ، میزان خوشحالی و میزان خشنودی از زندگی ، به میزان تفکر شخصی بستگی دارد.

برای رسیدن به موفقیت باید در زندگی تغییر ایجاد کنیم. طرز تفکرمان را تغییر بدهیم و یک نگرش جدید به زندگی پیدا کنیم. ما محصول فکر خود هستیم.

چگونه فکر ما روی زندگی ما تاثیر می گذارد؟

مغز انسان به دو قسمت تقسیم می گردد: ۱:خودآگاه ۲: ناخودآگاه

شاید تا کنون بارها از زبان دانشمندان شنیده باشید که افراد تنها از ۱۰% ذهن خودآگاه خود استفاده مینمایند.

باید توجه داشت که ضمیر ناخودآگاه بسیار بزرگ تر و نیرومند تر عمل می کند و در حدود ۹۰% دیگر از واکنش های ذهنی ما را نیز همین قسمت تحت کنترل خود دارد.

آیا می دانید ممکن است در زندگی شما چه اتفاقاتی روی دهد اگر بتوانید به طور کامل از ضمیر ناخودآگاه ذهن خود استفاده کنید؟ بله می توانید از قدرت جادویی آن برای پیشبرد و ارتقای زندگی خود بهره بگیرید.

عملکرد ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه در محل استقرار خود از ما محافظت کرده و ما را زنده نگه می دارد. هر چیزی را که در زندگی خود با حواس پنجگانه مان احساس می کنیم ، تمام چیزهایی را که می بینیم، می شنویم، حس می کینم، می چشیم و بو می کنیم برای تحلیل و بررسی های آتی به ذهن فرستاده می شوند و در قسمت ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره خواهد شد. لازم به ذکر است که ذهن انسان به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت می باشد، یکسره و بدون توقف و استراحت.

یکی دیگر از نمونه های بارز ضمیر ناخودآگاه، رانندگی است. زمانیکه شما در حال رانندگی هستید، اصلاً به نحوه عملکرد خود فکر نمی کنید و تمام اعمال خود را با فکر انجام نمی دهید، بلکه همه کارها به صورت اتوماتیک وار انجام می شوند، شما فقط رانندگی می کنید.

نکته مثبتی که در مورد ضمیر ناخواگاه وجود دارد این است که ما را قادر می سازد تا آرزوها و اهداف خود را عملی کنیم. می توانید ذهن خود را طوری برنامه ریزی کنید که سبب موفقیت شما در تمام عرصه های زندگی گردد.

کلیه افکار، رفتار و تجربیاتی که از طریق ذهن خودآگاه درک می گردند، در ضمیر ناخودآگاه شما ثبت و ضبط می شوند، اما نکته جالبی که باید در این زمینه به خاطر داشت آن است که ضمیر ناخودآگاه هیچ گونه تفاوتی میان واقعیت ها و تصورات ذهنی فرد قائل نمی شود. برای ضمیر ناخودآگاه فرد محدودیتی در زمینه زمان و مکان وجود ندارد.

اگر در ذهن خود انتظارات شفاف و شاد را نقاشی کنید، خود را در شرایط مناسب هدفتان قرار می دهید. (نورمن وینسنت پیل)

آن طور که درباره خود می اندیشید و احساس می کنید، آن طور که از خود انتظار دارید و امکان پذیر می دانید، کاری را که می کنید، مشخص می سازد. وقتی کیفیت اندیشه خود را تغییر می دهید، کیفیت زندگی تان تغییر می کند، و گاه بلافاصله این اتفاق می افتد.

درعالم هستی شما تنها کنترل کامل یک چیز را در توان خود دارید و آن چیزی جز اندیشه خود نیست.

می توانید در هر لحظه ای تصمیم بگیرید که به چه موضوعی فکر کنید. اندیشه شما و آن طور که حوادث را تفسیر می کنید، احساساتتان را سبب می گردد که این احساسات می توانند مثبت یا منفی باشند. اندیشه و احساس شما، اقدامات شما را سبب می گردد و نتایجی را که به دست می آورید، مشخص می سازد.

یکی از بهترین تکنیک هایی که از طریق آن می توانید ضمیر ناخودآگاه خود را برنامه ریزی کنید، این است که موفقیت را در ذهن خود به تصویر بکشید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید به صورت خودآگاه جذب چیزهایی بشوید که آنها را میخواهید. به این منظور می بایست تصاویری را که برایتان خوشایند هستند در ذهن خود مجسم کنید. این تجسم هم شامل احساسات شما می شوند و هم افکارتان. باید به ضمیر ناخودآگاه خود آموزش دهید که فقط به موفقیت، شادی، کامیابی، و سلامت و عشق فکر کند.

· هیچ گاه برای تبدیل شدن به آن فردی که می خواهید، دیر نیست.( جرج)

· تصویرسازی ذهنی یکی از بهترین شیوه‌های برنامه‌ریزی و هدایت ضمیر ناخودآگاه است.

· ثروتمندترین و موفق‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که بیشتر و بهتر از بقیه توانسته‌اند در ذهن خود خیال‌پروری مثبت بکنند.

· تا زمانی که ضمیر ناخودآگاهت را متقاعد نکنی که انسان موفقی هستی، شکست خواهی خورد. این قانع کردن با تاکید و تکرار موثر به وجود می آید. ( اسکاول شین)

این زندگی شماست، هیچ کس نمی تواند در آن تغییر ایجاد کند مگر خود شما. اگر خودتان خواستار تغییر نباشید، آنگاه هیچ چیز در این دنیا نمی تواند شما را مجبور به تغییر کند.

به این منظور در ابتدا باید به خود بگویید که با ایجاد تغییر، زندگی من از شرایط فعلی بهتر خواهد شد. اصلاً مهم نیست که زندگی شما تا چه اندازه خوب است به هر حال باز هم جای پیشرفت و ترقی وجود دارد.

بدانید نمی توانید به آرزوها و موفقیتهای رؤیایی خود برسید ، مگر اینکه در اشتیاق سوزان برای رسیدن به آنها داشته باشید و باور کنید که می توانید به آنها برسید . ( ناپلئون هیل )

اغلب کارهای بزرگ جهان توسط انسان هایی انجام شده ، که درست زمانی که اصلا امیدی نیست به تلاش خود ادامه داده اند.

مشکلات، سازه‌های یک زندگی موفق هستند به شرطی که نحوه رویکرد ما به آن نگرش حل مسئله باشد و در مقابل مسائل و مشکلاتی که در زندگی ما پیش می‌آید همواره این سؤال را مطرح نماییم که «این رویداد برای ما چه پیام مثبتی داشته است؟» با چنین نگرشی، زندگی با مسائل و مشکلاتش معنای زیبایی پیدا می‌کند و در واقع موفقیت و پیروزی ما در صحنه زندگی، حل مشکلات اطرافمان می‌گردد.

بعضی از انسان‌ها در هر فرصتی به دنبال مشکل می‌گردند، ولی انسان‌های موفق در هر مشکلی به دنبال فرصت می‌گردند و به قول دیل کارنگی اگر تقدیر زندگی در مسیر آنها یک لیموترش هم قرارداد از آن شیرین‌ترین شربت زندگی را تهیه می‌کنند و با عشق می‌نوشند. یادمان باشد که مشکلات دامنه ذهن ما را وسعت می‌بخشد و توانایی‌های ما را برای رسیدن به پیروزی‌های بزرگتر افزایش می‌دهد.

رشد و پیشرفت نتیجه ایجاد تغییر و تحول در زندگیست. اساسی ترین نکته برای یافتن راهی به منظور زندگی بهتر، این باور است که برای تغییر در جهت مثبت و بهتر شدن، هیچ گاه دیر نیست، مهم این است که بدانیم می شود تغییر کرد. برای تغییر کردن باید انعطاف پذیر باشید انعطاف اولین شرط تغییر پذیری و نشانه یک ذهن برتر است. اگر شما آماده تغییر هستید، پس می توانید آن را انجام دهید. اگر همچنان در وضعیت فعلی خود باقی بمانید، هیچ گاه به رشد و تعالی نمی رسید.

شیوه ی تفکر و عملکرد خود را تغییر دهید تا بتوانید به کلیه اهداف خود دست پیدا کنید. باید توجه داشت که تغییر و تحول از یک روند ممتد پیروی کرده و هیچ گاه متوقف نمی شود. به محض متوقف شدن تغییر و تحول، رشد و پیشرفت شما هم متوقف می گردد. برای موفقیت در هر تغییری باید ابتدا قدم های کوچک بردارید. انجام تغییرات کوچک فعلی، باعث می شود تغییرات بزرگ تر، راحت تر انجام پذیرد.

آن طور که درباره خود فکر می کنید، آن طور که به قابلیتها و توانمندیهای خود می اندیشید، کیفیت زندگی امروز شما را رقم می زند.

خوشبختانه، این خودانگاره آموختنی است. با کنترل کردن کامل کلمات، تصاویر و نقطه نظرهایی که به ذهن خود راه می دهید، کنترل کامل آینده خود را در دست می گیرید. هر چه اغلب به آن فکر کنید، همان می شوید. دنیای بیرون شما، بازتاب دنیای درون شماست. اگر فکرتان را عوض کنید، می توانید زندگی تان را تغییر بدهید.

بزرگ ترین چالش و مسئولیت شما این است که در خود معادل ذهنی ای که می خواهید در بیرون از خود تجربه کنید فراهم آورید. با این کار، تمام قدرتهای ذهنی خود را فعال می کنید و کاری می کنید که عالم هستی برای شما و خدمت به شما کار کند. شما سررشته و کنترل کامل زندگی خود را در دست می گیرید.

از هزاران نفر سؤال شده است که در اغلب موارد به چه فکر می کنند. بارها و بارها موفق ترین مردان و زنان جامعه حرف واحدی را تکرار می کنند. آنها اغلب اوقات خود را به این فکر می کنند که چه می خواهند و چگونه می خواهند به این خواسته خود برسند. برعکس، اشخاص ناموفق به آنچه نمی خواهند فکر می کنند. آنها به مسائل و نگرانیهای خود فکر می کنند. به اشخاصی که در زندگی آنها را دوست ندارند فکر می کنند. اما شما این گونه نیستید.

وقتی پیوسته به این فکر می کنید که چه می خواهید و چگونه می خواهید به این خواسته خود برسید، این طرز فکر کردن به زودی عادت شما می شود. وقتی به آنچه می خواهید فکر می کنید و درباره اش حرف می زنید، مثبت تر، هدفمندتر و خلاق تر می شوید. وقتی بدانید که به کجا می روید، تبدیل به شخص مؤثرتری می شوید.

پس بیاییم مسیر زندگی خود را بر مبنای باورهای مثبت و یک روحیه عالی طراحی کرده و با امید زیباتر شدن زندگی خود و اطرافیانمان از فرصت‌های طلایی زندگی نهایت استفاده را نماییم.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۱۲
رستم فاریابی