اندیشه 14

به خانه خدمتگزار خود خوش آمدید .

اندیشه 14

به خانه خدمتگزار خود خوش آمدید .

این خانه قصد خدمات فرهنگی و آموزشی دارد التماس دعا
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۱۱:۰۱ - ABOLFAZL :.
    موافقم
  • ۱۹ فروردين ۹۶، ۱۸:۱۱ - ABOLFAZL :.
    قشنگه

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۲۴ ب.ظ

انتخاب

به نام خدا

چند روزی بیش به انتخابات 7اسفند 94 نمانده است . که شروعی آغاز شود برهمتی والا جهت بیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی اما همه به این نکته واقفند که چه از نظر قانونی وچه از نظر شرعی ولایت فقیه رکن اول وزیر بنایی در این نظام است . برخی بخاطر شرع و برخی بخاطر قانون خود را وفادار به آن می دانند .در انتخاب نماینده مجلس باید به این نکته توجه داشت که برخی از گروهها و احزاب و جمعیتها در گذشته با اصل ولایت فقیه چگونه برخورد کرده اند و کاندید ایی که معرفی کرده اند که اهداف خود رامحقق سازند . همه به این اصل اذعان داریم که همه پیشرفتها در اثر وجود ولایت فقیه است وگرنه وضعیت ما بهتر از همسایه ها نبود و عده ای خواب این را دیده اند که از طریق مجلس خبرگان یا شورا حرکت خزنده ای را علیه این اصل انجام دهند . برخی معتقدند ولی به زبان نمی آورند وجریانی بی پرده علل نا کامی در ارتباط با دشمن و رواج فرهنگ غربی در این کشور را از این اصل می دانند .حال اگر نماینده ای انتخاب شود که اسباب و وسیله جریانی شود که به این اصل لطمه وارد شود . باید به عواقبش نیز بیاندیشند . که در مقابل وجدان بیدار انسانهاو شرع مسئول هستیم که با عدم انتخاب اصلح با اصل ولایت ضربه نزنیم .نمایندگانی می توانند حافظ منافع ملی باشند که به اصل ولایت فقیه ایمان داشته باشند نه ولایت فقیه را فقط در قانون اساسی ببیند بلکه معتقد باشد که کلام ورهنمود او رهنمود ولی الله است که تخطی از آن حرام است . اگر چنین نماینده ای انتخاب کردیم به کشور وخودمان خدمت کرده ایم واگر به ملاکهای دیگر مانند هم جناحی وقومیت و به منظور رسیده به اهداف مادی به کسی رای دادیم بدون شک به اهدافمان نمی رسیم و دچار خسران می شویم . معیار سنجش ولایت فقیه است با او ورهنمودهایش بسنجید و رای دهید که پشیمان نشویم . خدایا چنان کن سرانجام کار * که توخشنود باشی وما رستگار

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۴ ، ۱۳:۲۴
رستم فاریابی
دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۵۶ ق.ظ

سجده

http://www.farschto.ir/images/masjed/13.jpg

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ بهمن ۹۴ ، ۰۹:۵۶
رستم فاریابی
يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۵ ب.ظ

انتخاب اصلح

سلام

انسان موجودی است اجتماعی . واجتماع برای رشد وبقای خود نیاز به  برنامه دارد . در همه جوامع صرف نظر از عقیده و نوع حکومت تدوین برنامه برای رشد جامعه و حل مشکلاتی که در ادامه حرکت جامعه بوجود می آید نمایندگانی انتخاب می شوند تا به تصویب قانون و راهکار جهت نیل به اهداف . البته قوانین باید در چهارچوبی باشد که قانون اساسی تعریف کرده و   مهمتریت عامل تمایز در جوامع عقیده حاکم بر آن  است . که تعیین کننده نوع حکومت و روح حاکم بر قوانین مصوب است . که عقیده برگرفته از ایدئولوژی و فرهنگ غالب آنهاست . و در هر جامعه ای برای تشکیل مجلس قانونگذاری شرایط خاص خود را که بر گرفته از قانون اساسی و قوانین موضوعی است که وجود دارد .ودر هر جامعه ای متناسب با وظایفی که برای مجلس تعریف کرده اند افرادی برای آن گزینش می شوند خواه این گزینش مردمی یا حزبی یا حکومتی باشد . و اصولا در مجالس تضارب آرا باعث تصویب قوانین کار آمد تر می شود . افرادی که دغدغه حزبی یا حکومتی یا قومی داشته باشند نمی توانند در تصویب قوانین کارآمد موثر باشند چون در تصویب حتما باید ملاحظاتی داشته باشند . که این ملاحظات مانع یافتن بهترین راه برای رفع مشکل است . واز طرف دیگر کسانی باشند که به اصل حکومت و قانون اساسی آن معتقد باشند . و در سودای دور زدن حکومت و خوشحال کردن  حزب وجناح  و دشمنان را نداشته باشند .بلکه معتفد به تصویب معتبرترین قوانین ولو به ضرر خودشان باشد . امروز در آستانه انتخابی دیگر قرار گرفته ایم که می طلبد بعنوان یک مسلمان ایرانی به گونه ای انتخاب کنیم که مورد نفرین آیندگان قرار نگیریم . هیچکدام شاید صد امتیاز صلاحییت را نداشته باشند ولی بالاترین امتیاز را داشته باشند . امام علی (ع) می فرماید هرکس را از روی دوستانش بشناسید ببینید اطرافیان هر کاندید  چه کسانی هستند . آیا افرادی هستند که دین به دنیا فروخته اند یا برعکس .کسانی که دین به دنیا فروخته اند بدون شک نخواهند قانونگذار خوبی باشند . کسانی که در بین اطافیانشان عدالت جایی ندارد . اخلاق جایی ندارد عقل حکم به ردشان می دهد . عزیز رای هرفرد نشانه هویت وشان وشخصیت اوست پس آنرا بدون حساب نثار هر کسی نکن . که اگر بواسطه رای تو که بدون دقت به کسی داه شود در تمام خیانتهای او شریکی و از تو سوال خواهد شد چرا رای بدون مطالعه دادی که این ضربه به جامعه یا کشور یا مردم یا دین وارد شد.  می توانیم   همه داوطلبان را لیست کرده  از نظر اعتقادی و و معتقد بودن به اصول نظام و وابستگی به بیگانگان و دل سپردن به آنان و سایر شرایطی که از نظر ما کاندید اصلح دارد  امتیاز دهی کنید  هرکدام که بیشترین امتیاز آورد  برگزینیم وگرنه به افرادی که قبولشان داریم مراجعه کنیم که مطمئن باشیم این افراد خود وابسته  فکری  یا سیاسی به صاحبان قدرت وثروت  نباشند که احساسی شمارا راهنمایی کنند . شائبه کاندیدی که رای می آورد دلیل بر اصلح بودن نیست . شما تکلیف خود را در شناخت اصلح انجام دهید که پیش خدا مدیون نباشید بقیه اش را به خدا واگذار کن خواه او رای بیاورد یا رای نیاورد تو خوب وظیفه ات را انجام بده نتیجه اش با خدا و امام (ره )می فرمود ما ملکف به تکلیف هستیم نتیجه به خداست . خداوند یارتان واز او کمک بخواهید که  به سوی اصلح ترین هدایت شوید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۴ ، ۱۲:۰۵
رستم فاریابی
چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ب.ظ

عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه



مدرسه، به‌دلیل کارکردهای مهم آموزشی و تربیتی و جایگاهی که در بین نوجوانان دارد، نقش مهمی را در زمینه ارتقای ‌توانمندی‌ نوجوانان و مراقبت از آن‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی، بر عهده دارد.


 شناخت ویژگی‌های رشدی نوجوانان و تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی آن‌ها، آشنایی با خطراتی که نوجوانان را تهدید می‌کند و عواملی که موجب بروز خطر می‌شوند، آشنایی با شیوه‌های ارتباط مؤثر با نوجوانان، شناخت راهکارهای مراقبت از نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند به مدرسه و کلیه کارکنان آن کمک کند تا نقش مؤثری در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و به‌ویژه اعتیاد در بین نوجوانان ایفا کنند.


چه خطراتی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند؟


در گروه سنی کودکان و نوجوانان، خطرات مختلفی وجود دارند که به‌دلیل مقتضیات این سن و زمینه‌های خطرجویی، هیجان‌طلبی و کنجکاوی، به‌ویژه در بین نوجوانان، آنان را تهدید می‌کند و به‌طور خلاصه می‌توان این خطرات را در گرایش به رفتارهای پرخطر، تعبیر کرد. در اینجا به برخی از این خطرات، اشاره می‌شود.


• گرایش به مصرف دخانیات


• گرایش به سوءمصرف مواد


• گرایش به خشونت


• گرایش به سبک‌های زندگی نابهنجار


• تأثیرپذیری از فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی


• شکست تحصیلی


۲. عوامل مخاطره‌آمیز نوجوانان کدامند؟


تحلیل‌های مختلفی در مورد عوامل خطرپذیری نوجوانان ارائه می‌شود. در یک تحلیل مختصر، می‌توان این عوامل را به دو دسته تقسیم کرد.


الف: عوامل فردی که شامل ویژگی‌های شخصیتی، وضعیت بهداشت روان و تاب‌آوری فرد (از قبیل اعتمادبه‌نفس، خودارزشمندی، کنترل هیجان و...)، نگرش نسبت به رفتارهای پرخطر، وضعیت تحصیلی و مؤلفه‌های مشابه دیگر است.


ب: عوامل محیطی و اجتماعی؛ از قبیل: وضعیت خانوادگی، دوستان و همسالان، محیط زندگی فرد.


این دسته‌بندی را می‌توان با جزئیات بیشتر اینگونه عنوان کرد:


۱. عوامل روانی عاطفی: ‌از قبیل افسردگی، اضطراب، استرس، پرخاشگری شکست‌های عاطفی، سوگ ناشی از طلاق والدین، ناکامی‌ها، کم‌توجهی و کمبود عاطفی، تحقیر شدن


۲. عوامل خانوادگی: از قبیل بدسرپرستی، جدایی والدین، سابقه رفتارهای پرخطر در خانواده، الگوها و شیوه‌های نامناسب فرزندپروری


۳. عوامل تحصیلی: از قبیل افت تحصیلی، تکرار پایه، سابقه فرار از مدرسه


۴. عوامل محیطی و اجتماعی: از قبیل دوستی با افراد پرخطر، زندگی در محیط‌های پرخطر، یادگیری و همانندجویی رفتارهای پرخطر


۵. عوامل نوپدید: از قبیل تأثیرپذیری از رسانه‌ها، همانندجویی با قهرمان‌های رسانه‌ای و به‌ویژه فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و مجازی


۶. عوامل ناشی از تجربه رفتارهای پرخطر: از قبیل تجربه حداقل یک‌بار گرایش به رفتارهای پرخطر (هرچند که برای سرگرمی و تفریح باشد.)


۳. چرا کودکان و نوجوانان دچار رفتار پرخطر می‌شوند؟


سؤال این است که چه دلایل و زمینه‌هایی موجب گرایش کودکان و نوجوانان به رفتارهای پرخطر می‌شود؟ برخی از مهم‌ترین زمینه‌ها، عبارتند از:


• فشار همسالان و یادگیری از آن‌ها


• وجود زمینه‌های مخاطره‌آمیز در خانواده


• گرایش به کنجکاوی


• گرایش به تفریح و لذت


• یادگیری از رسانه‌ها و صنایع فرهنگی


• فشارهای ناشی از مشکلات مربوط به بهداشت روان


• شکست‌های تحصیلی


۴. چه کودکان و نوجوانانی، بیشتر در معرض خطر هستند؟


پژوهشگران و برنامه‌ریزان، توصیه می‌کنند که در کنار مراقبت از همه کودکان و نوجوانان و آموزش‌ مهارت‌های خودمراقبتی و پیشگیرانه به همه آنان، در عین حال، کودکان و نوجوانانی را که در معرض خطر هستند، بیشتر مورد توجه قرار دهیم. سؤال این است که چه کسانی در معرض خطر هستند؟.


کودکان و نوجوانانی که:


• سابقه شکست تحصیلی دارند.


• سابقه مشکلات رفتاری و روانی دارند.


• در خانواده‌های پرخطر زندگی می‌کنند.


• در محیط‌های مخاطره‌آمیز سکونت و یا رفت‌وآمد دارند.


• دوستانی دارند که سابقه رفتارهای پرخطر دارند.


۵. چه عواملی موجب محافظت از کودکان و نوجوانان می‌شود؟


عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند موجب محافظت از نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی شوند. در اینجا، به برخی از عوامل که در متون مختلف، در مورد آن‌ها توصیه شده است، اشاره می‌گردد.


• توکل به خداوند متعال و انجام فرایض دینی


• جامعه‌پذیر بودن


• مثبت‌اندیشی و برخورداری از روحیه امیدوار


• توانایی برخورد با مشکلات و مسائل


• اعتمادبه‌نفس بالا و مهارت‌های اجتماعی مناسب


• احساس پیوند با مدرسه و خانواده


• نگاه منفی نسبت به مصرف مواد


• تعلق به خانواده‌ای که الگوی مسئولانه‌ای در مورد فرزندپروری دارد و نگاه منفی نسبت به مصرف مواد دارد.


• برخورداری از والدینی که رابطه تنگاتنگی با فرزند خود دارد و انتظارات تربیتی خود را به‌صورت روشن تعیین کرده و به آن پایبند هستند.


• برخورداری از دوستانی که رفتارهای مخاطره‌آمیز ندارند.


• مشارکت و مسئولیت‌پذیری در فعالیت‌ها و امور مدرسه


• وضعیت مناسب تحصیلی


۶. عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه چیست؟


• رابطه ضعیف مدرسه با دانش‌آموزان و جو روانی نامناسب در مدرسه


•‌ وجود فضاهای مخاطره‌آمیز در مدرسه و پیرامون آن


• رفت‌وآمد افراد بزهکار و پرخطر در اطراف مدرسه


• زمینه‌های شکست تحصیلی در بین دانش‌آموزان


• وجود زمینه‌های اضطراب در بین دانش‌آموزان


• وجود زمینه‌های فعالیت گروه‌های پرخطر دانش‌آموزی در مدرسه


• کم‌توجهی به آموزش‌های خودمراقبتی در مدرسه


۷. چگونه می‌توانیم از کودکان و نوجوانان مراقبت کنیم؟


• مهارت‌های خودمراقبتی را به‌ آن‌ها آموزش دهیم.


• خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند بشناسیم.


• عوامل مخاطره‌آمیز و تهدیدکننده آن‌ها را کنترل کنیم و کاهش بدهیم.


• زمینه‌های بهداشت و سلامت روان آن‌ها را تقویت کنیم.


• تاب‌آوری آن‌ها در رویدادهای ناگوار و شرایط مخاطره‌آمیز، افزایش دهیم.


۸. مدرسه چگونه می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند؟


• پیوند عاطفی و روانی مدرسه و دانش‌آموزان را تقویت و محکم کنیم.


• عوامل و فضاهای مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه و پیرامون را بشناسیم.


• دانش‌آموزانی که در معرض خطر را شناسایی کنیم و آن‌ها را توانمند کنیم.


• زمینه نشاط و شادابی در مدرسه را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.


•‌ زمینه‌های مخاطره‌آمیز در زمینه پیشرفت تحصیلی را کنترل کنیم.


• آگاهی و نگرش دانش‌آموزان در مورد رفتارهای پرخطر را افزایش دهیم.


۹. دانش، نگرش و مهارت مورد نیاز نوجوانان جهت خودمراقبتی در برابر اعتیاد چیست؟


• دانش


• شیوه‌های تقویت عزت‌نفس و اعتماد به خود را بشناسد.


• بداند و یاد بگیرد که چگونه از دیگران تقاضای کمک کند.


• بداند که وقتی سؤال یا مشکلی دارد، چه کسانی می‌توانند به او کمک کنند.


• تفاوت‌های جسمی و روانی خود و دیگران را بشناسد و درک کند.


• زیان‌های استفاده نادرست از داروها را بشناسد.


• جایگزین‌های داروها را بشناسد.


• زیان‌های دخانیات و مواد بر بدن را بداند و بشناسد.


• تأثیرات رسانه‌ها و تبلیغات بر تصمیم‌گیری‌ها را بشناسد و آگاهی خود در این مورد را افزایش دهد.


• نگرش


• به بدن خود احترام بگذارد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را بشناسد.


• نگرش مسئولانه‌ای نسبت به داروها و نیز نسبت به سلامتی خود داشته باشد.


• نگرش مثبتی در مورد عدم استفاده از دخانیات داشته باشد.


• واکنش مسئولانه و منتقدانه‌ای در مورد تبلیغات داروها و مکمل‌های بهداشتی داشته باشد.


• اعتمادبه‌نفس داشته باشد.


• مهارت


• قادر است که به خوبی گوش دهد و ارتباط خوبی با دیگران برقرار کند.


• احساسات خود را به خوبی بیان می‌کند و به احساسات دیگران احترام می‌گذارد.


• گوشه‌گیر نیست، بلکه به‌صورت فعالانه‌ای در گروه‌های دوستی فعالیت می‌کند.


• موقعیت‌ها را درک می‌کند و می‌داند که در هر شرایطی چه انتخابی باید داشته باشد و پیامدهای انتخاب‌های خود را نیز می‌شناسد.


• برای حفظ سلامتی خود، اهدافی را طراحی می‌کند.


• قادر باشد که در مواقع خطر از پلیس یا سایر خدمات فوریت‌های اجتماعی کمک بگیرد.


• با فشار همسالان، برخورد و مواجهه مؤثر و فعالانه‌ای دارد.


• جرات‌مند است و توانایی تصمیم‌گیری دارد.


۱۰. چگونه پیشگیری را در مدرسه به‌کار بگیریم؟


• به تناسب درس و برنامه درسی، پیشگیری و خودمراقبتی در برابر رفتارهای پرخطر را در کلاس درس آموزش بدهیم.


• از فعالیت‌های دانش‌آموزان در زمینه ترویج پیشگیری از رفتارهای پرخطر حمایت کنیم.


• کلیه کارکنان مدرسه در ترویج آموزش‌های پیشگیرانه در مدرسه، مشارکت داشته باشند.


• مدرسه و کارکنان آن، الگوی خودمراقبتی باشند.


• از مشارکت والدین و ذی‌نفعان محلی در مدرسه استفاده کنیم.


• برنامه مدرسه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را تدوین و اجرا کنیم.


۱۱. چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟


•‌ ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان را بیاموزیم.


• رفتارهای پرخطر را بشناسیم.


• ویژگی‌های رشدی دانش‌آموزان (به‌ویژه در دوره بلوغ) را بشناسیم.


• سواد رسانه‌ای (توانایی انتخاب رسانه‌های مناسب و نیز تجزیه‌وتحلیل محتوای رسانه‌ها؛ از قبیل بازی‌ها، انیمیشن‌ها، فضاهای مجازی و...) خود را افزایش دهیم.


• انواع مواد اعتیادآور را بشناسیم و علائم و خطرات آن را بدانیم.


• شیوه‌های مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر رفتارهای پرخطر را بدانیم.


۱۲. آنچه نباید فراموش کنیم


• همه ما ممکن است دچار خطر شویم.


• خطرات را جدی بگیریم. خطرات زیادی هستند که از رفتارهای سرگرم‌کننده آغاز می‌شوند.


• اطلاعات و آگاهی‌مان در مورد مخاطرات تهدیدکننده دانش‌آموزان را افزایش دهیم و بروز کنیم.


۱۳. درباره مواد چه می‌دانیم؟


• مواد اعتیادآور، تنها مواد مخدر (مانند تریاک، هروئین، کراک) نیستند، بلکه مواد محرک (از قبیل شیشه)، روانگردان‌ها، داروهای تقویت حافظه، داروهای انرژی‌زا نیز مواد خطرناکی هستند که نوجوانان را تهدید می‌کنند و باید خطر آن‌ها را جدی بگیریم.


• مواد اعتیادآور صنعتی، مانند شیشه، علائم مصرف و یا رفتار اعتیادی مانند مواد مخدر ندارند و تشخیص علائم آن نیز در کوتاه‌مدت سخت است این در حالی است که تأثیر بسیار مخرب و خطرناکی بر اعصاب و روان مصرف‌کننده می‌گذارد.


• تولید و مصرف مواد اعتیادآور، از طریق فضاهای مجازی آموزش داده می‌شود. از آنجایی که با این آموزش‌ها، افراد ممکن است قادر باشند، مواد محرک، از قبیل شیشه، را تولید کنند، باید بسیار مراقب فرزندان‌مان باشیم.


۱۴. علائم و نشانه‌های هشداردهنده در مورد خطرپذیری نوجوانان


• تغییر در الگوی خواب و تغذیه


• تغییر در ظاهر فیزیکی


• تغییر در خلق‌وخو و رفتارها


• عدم تمرکز و اختلال در پیگیری فعالیت‌های تحصیلی


• اجتناب از ارتباط با اعضای خانواده و یا کاهش آن، گوشه‌گیری و تمایل زیاد به تنهایی


• افت تحصیلی، غیبت و تأخیر در مدرسه


• فقدان و یا کاهش علاقه به فعالیت‌های ورزشی، بازی‌ها و سرگرمی‌ها


• دوستی با افراد پرخطر و یا کسانی که تمایل ندارد آن‌ها را به خانواده معرفی کند.


• تقاضای پول‌های زیاد که توجیهی برای نحوه هزینه آن‌ها ندارد.


۱۵. نکته‌ها و درس‌ها


• به تقویت، تعمیق و تحکیم مبانی و گرایش‌های دینی دانش‌آموزان، توجه ویژه‌ای داشته باشید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سبک زندگی دینی می‌تواند موجب محافظت از نوجوانان در برابر رفتارهای پرخطر شود.


• محیط و جو صمیمانه‌ای در مدرسه ایجاد کنید. این به تاب‌آوری دانش‌آموزان در برابر رویدادهای مخاطره‌آمیز کمک می‌کند.


• مقررات مستدل و روشن برای دانش‌آموزان تعیین کنید و انتظارات مدرسه را با صراحت و روشن برای وی بیان کنید.


• از مشارکت دانش‌آموزان و تشکل‌های دانش‌آموزی مدرسه، در مدیریت امور مدرسه و فعالیت‌های مدرسه‌ای، از جمله در زمینه ترویج پیام‌های پیشگیری، کمک بگیرید.


• بررسی کنید که چه عوامل مخاطره‌آمیزی در محیط پیرامون مدرسه، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. این عوامل را شناسایی کنید و با کمک خانواده‌ها و نهادهای محله، آن‌ها را مدیریت کنید.


• عزت نفس و اعتماد به خود را در دانش‌آموزان تقویت کنید.


• زمینه‌های استرس را در مدرسه کاهش دهید.


• مهارت‌های خودمراقبتی را بشناسید و آن را به دانش‌آموزان آموزش دهید.


• فنون مدیریت مدرسه و نیز کلاس‌داری را با رویکرد پیشگیری، تلفیق و هماهنگ کنید.


• مخاطرات تهدیدکننده دانش‌آموزان را بشناسید. به‌عنوان مثال، انواع مواد را بشناسید و در مورد نشانه‌ها و پیامدهای هر کدام از آن‌ها، مطالعه کنید تا بهتر بتوانید از دانش‌آموزان خود مراقبت کنید.


• به دانش‌آموزان کمک کنید و به آنان بیاموزید که چگونه با فشار همسالان روبه‌رو شوند.


• حیاط مدرسه و زنگ تفریح، ظرفیت‌های بالایی، هم برای خطرپذیری و هم برای محافظت از نوجوانان دارند که توجه به آن‌ها می‌تواند موجب مراقبت از نوجوانان شود.


• با خانواده‌ها و اولیاء دانش‌آموزان، هماهنگی‌های تربیتی داشته باشید. این کمک می‌کند که از وضعیت خطرپذیری نوجوانان، به‌طور مستمر مطلع باشید.


• دانش‌آموزان را برای فعالیت‌های ورزشی و هنری تشویق کنید.


•‌ اگر با رفتار نامناسبی در دانش‌آموزان روبه‌رو شدید، بهترین شیوه برای برخورد با آن رفتار را انتخاب کنید.


• دانش‌آموز خود را بشناسید. چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه علایقی دارد؟ چگونه فکر می‌کند؟


• الگوی خوبی برای دانش‌آموزان باشید.


• محیط مدرسه را به فرصتی برای ترویج پیام‌های پیشگیری تبدیل کنید.


• مراکز حمایت‌های روانی اجتماعی را بشناسید تا در مواقع ضروری از کمک و مشاوره آن‌ها استفاده کیند. به‌عنوان مثال، شماره ۰۹۶۲۸ مربوط به خط ملی مشاوره اعتیاد است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۲:۴۹
رستم فاریابی
سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳ ق.ظ

حمایت حضرت امام (ره)از شورای نگهبان


هاشمی رفسنجانی  در مراسم سالگرد ورود امام خمینی در فرودگاه مهرآباد گفته است: «عده‌ای صلاحیت شخصیتی که اشبه جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنند، باید از آنها پرسید پس شماها خودتان صلاحیت خودتان را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما صلاحیت داده است، چه کسی به شما اجازه قضاوت داده است، چه کسی به شما اختیارات، اسلحه، تریبون، تریبون نماز جمعه و صدا و سیما داده است؟ اگر امام نبود، اگر آن نهضت نبود، اگر آن اراده مردمی نبود شماها هم نبودید؛ به بیت امام بد کردید و زمانی که باید در این دوران به بیت امام تبریک می‌گفتید تبریک بدی گفتید خداوند از سر تقصیرتان بگذرد و باید عذرخواهی کنید.»

در ادامه بیاناتی از امام خمینی را یادآور می شوم که به نوعی پاسخ به اظهارات و اهانت های امروز آقای هاشمی است:

 

اگر صد میلیون مخالف شما بودند، کارتان را بکنید (اگر صد میلیون مثل هاشمی هم بود، کارتان را بکنید)

شما (فقهای شورای نگهبان) باید ناظر بر قوانین مجلس باشید، و باید بدانید که به هیچ وجه ملاحظه نکنید. باید قوانین را بررسی نمایید که صددرصد اسلامی باشد. به هیچ وجه گوش به حرف عده‌ای که می خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقی هستند، ندهید، قاطعانه با اینگونه افکار مبارزه کنید. خدا را در نظر بگیرید. اصولا آنچه که باید در نظر گرفته شود خداست ، نه مردم، اگر صد میلیون آدم ، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفی می زنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند... خلاصه گوش به حرف طبقه مرفه مترقی ندهید. خدا انشاءالله با ماست . اگر عملمان برای خدا باشد، خدا ما را موفق می کند..." (صحیفه امام ج ۱۳ ص ۵۳)

 

تضعیف و توهین به شورای نگهبان، انحراف است (آقای هاشمی شما منحرف هستید)

من به این آقایان هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است . همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می شود و در آخر، رژیمی را ساقط می نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین ، هر چند مخالف نظر و سلیقه شخصی مان باشد احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت ها و ابرقدرت هاست وفادار باشیم. (صحیفه امام ج۱۷ص۴۳۱)

 

هرکس بگوید رای شورای نگهبان کذا است مفسد است (آقای هاشمی شما مفسد هستید)

من تکرار می کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رای داد و شورای نگهبان هم آن رای را پذیرفت ، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی گویم رای خودش را نگوید؛ بگوید؛ رای خودش را بگوید؛ اما اگربخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است و مفسد است یک همچو آدمی ، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد. (صحیفه امام ج۱۴ص۳۷۰)

توقع نداشته باشید به شورای نگهبان توهین نکنند (از هتاکی هاشمی رفسنجانی به شورای نگهبان نرنجید)

از تحمل زحمات و رنج های شما (فقهای شورای نگهبان) تشکر می کنم. شما توقع نداشته باشید که مورد اهانت واقع نشوید. همه می دانید تا کسی کاری انجام ندهد کسی به او توهین نمی کند. توهین برای کسانی است که می خواهند زنده باشند. هیچ کدام از ما نباید انتظار تعریف را داشته باشیم. باید به حکم خدا عمل کنیم و به این هم کاری نداشته باشیم که چه کسی ازاین کاری که برای خدا می کنیم خوشش می آید و یا چه کسی بدش می آید. من در تمام مواقعی که مقتضی بوده است، مجلس و شورای نگهبان را تایید کرده ام. (صحیفه امام ج ۱۷ص۴۴۱)
 
آنها که نظر شورای نگهبان موافق میلشان نباشد، شایعه سازی می کنند (آقای هاشمی شایعه سازی نکنید)


چنانچه مشاهده می شود پس از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شورای اسلامی ، افرادی که نظریه شورای محترم نگهبان در ابطال یا تایید بعضی حوزه ها موافق میل شان نبوده است دست به شایعه افکنی زده و اعضای محترم شورای نگهبان - ایدهم الله تعالی - را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند، تضعیف و یا خدای ناکرده توهین می نمایند و به پخش اعلامیه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده اند غافل از آنکه پیامد چنین اعمال و جوسازی ها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالی چند ازانقلاب چه خواهد بود. امید است چنین اعمال، بی توجه به نتایج ناروا و اسف بار آن باشد. معلوم نیست در صدر مشروطیت در دوره اول با فقهای ناظر به قوانین این نحو عمل شده باشد. در آن زمان به تدریج فقها را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند که دیدیم. (صحیفه امام ج۱۷ص۴۳۱)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ بهمن ۹۴ ، ۱۱:۵۳
رستم فاریابی
چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۲۰ ق.ظ

درک محضر خوبان

 در محضر شاگرد شیخ رجبعلی خیاط /  استاد عزت الله مومنی

محسن مهدیان، 5 بهمن 94


وقتی خدمت شان رسیدیم طلیعه صادقانه و دیباچه صمیمانه سخن شان این بود: "فقرا دیگر تاب ندارند. دیگر تحمل ندارند. کار ما شده تنها یک جمله؛ "انشاالله درست میشود". پس کی؟ کی امام زمان میآید؟"


حاج عزت الله مومنی ۹۷ سال سن دارد و شاگرد شیخ رجبعلی خیاط است. در کوچه و پس کوچه های نظام آباد سراغش گرفتیم و سری به خانه این بزرگ زدیم. خانه محقر و دو اتاق تو در تو که حالا حسینیه شده است. اتاق با پارچه سبز و کیتیبه های حسینی پوشیده شده است. هر هفته برای اهالی محل، محفل اخلاق دارد. گوشه حسینیه نیز تختی است که پیرخوش دل و راز آلود ما، بر آن استراحت می کند.


همراه با جمعی به دیدار این "بزرگ زاهد کوه" رفتیم. منبری مختصر که یک سینه عرفان عملی داشت. منبرهم نبود؛ شاید گعده ای دلنشین و دوستانه؛ آنهم رفیقانه هایی به قدمت ده ها سال سابقه آشنایی. راه نشین سخنش شدیم. حرفهایی ساده که بجای زبان از قلبش می جوشید. همه سفره و رزق این منبر پر رقائق یک جمله بود. "حرف برادر مومنت را بشنو و دلش را شاد کن."

"خدمت کن به هر طریقی که می توانی. یار فقرا و محتاجان باش." وقتی با صدای بلند این شعر را می خواند، حسینیه و وجود مهمانان آکنده از صداقت و صفا می شد: " تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن/به دَمی یا دِرَمی یا قلمی یا قدمی

به محضر استاد که رسیدیم؛ با دمی پر آه رو به جمع گفت: "دوست دارم به شما ها خدمت کنم." گویی سالهاست ما را می شناسند. می گفت: "خدایا کاری کن خادم این بچه ها باشم."

همه دین ورزی برایش خدمت به خلق بود. خدایی شدن را با مردم نشستن می دانست. این میزان تاکید بر شاد کردن دل مومن اشاره داشت به آن روایت از معصوم که هرکس دل مومنی را شاد کند ما اهل بیت را شاد کرده است.

استاد دوست داشتنی ما با کلامی ساده و همه فهم، توجه جمع را به یک نکته اساسی جلب کرد و ان اینکه"خدمت را باید از برادر مومنت آغاز کنی." وقتی از استادش شیخ رجبعلی خیاط نیز می گفت اشاره به همین فریضه داشت.

از شیخ رجبعلی هم که حرف می زند سرش را می انداخت پایین. گویی رسم ادب است. می گفت: " من شاگرد شیخ رجبعلی خیاط نیستم. مرا رها کنید. شاگرد شیخ رجبعلی خیاط مرحوم مرشد چلویی بود که لقمه کباب می گرفت و دهن بچه یتیم می گذاشت. اما من حتی نمی توانم الان دل شما ها را شاد کنم."

می گفت شیخ می خواست با خیاطی، عالم را اصلاح کند. او می خواست ادم بسازد تا دلی را شاد کند. به تعبیر صائب: تار و پود عالم امکان به هم پیوسته است/ عالمی را شاد کرد آن کس که یک دل شاد کرد

باز مجدد با صدایی محزون و در حالی که صورتش را با دو دست گرفته بود می گفت: "اما من نمی توانم. منتظرم بروم تا کسی که می تواند کار کند بیاید."


فریاد می زد و زبانه های آتش افسوس از سینه اش بلند بود: "امام زمان کسی را ندارد برایش کار کند. یک مشت رفیق دست و پا چلفتی مثل من دارد که هیچ کاری ازشان ساخته نیست. اسلام غریب است."


مجدد سکوت می کرد و باز می گفت: "البته هستند. در میان کارمندان و آهنگران و بناها و در این بیمارستان ها و جاهای دیگر مشغول کارند. این ها با امام زمانند. مشغول خدمتند."


یاد خاطره ای از حاج عزت الله افتادم. نقل شده وقتی دستشویی های جمکران گرفته بود، آستین و پاچه شلوار بالا زد و در شرایطی سخت راه چاه دستشویی ها را باز کرد. و وقتی بیرون آمد گفته بود به امام زمان بگویید اسم مرا جز توالت شورها بنویسد.


و اما شاه بیت روشن و روح بخش کلامش به اینجا رسید که شیخ رجبعلی دنبال ساخت آدم بود. آدم وقتی آدم است که حرف دل برادر مومنش را بشنود و برایش کاری کند. و اما ما چقدر حرف دل رهبرمان را شنیدیم و برایش کار کردیم؟


و البته پس زمینه همه حرف هایش اضطرار واقعی بود. اضطرار در وجودش موج می زند. همان اضطراری که برای دعای در امر فرج حضرت صاحب پیش نیاز ضروری استغاثه هاست. همان اضطرار واقعی برای رهایی و نیاز به حضور منجی. می گفت: "اگر کاری از دستت بر نمی آید شب هنگام از خواب بیدار شو و زار بزن. بگو دیگر نمی توانم. خدایا کاری کن."


بازگشتم به ابتدای سخنش. چه زیبا و صمیمانه دعا می کرد. درک حقیقی اضطرار های آخرالزمانی درچهره اش بود وقتی می گفت "فقرا صبرشان سر آمده است. چرا آقا نمی رسد؟"


از اتاق حاج عزت الله که بیرون آمدیم خبرنگارما مختصری با تاخیر آمد. از ماجرای تاخیر پرسیدم که با حال حیران و به تعبیر خودش "مو به تنش سیخ شده بود" که گفت: امروز حواسم به جلسه نبود. همه فکرم مشغول مراسم ازدواج چند روز آینده ام بود. هنگام خداحافظی حاج عزت الله در گوشم گفت: "نگران برنامه ازدواجت نباش. درست می شود."

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ بهمن ۹۴ ، ۰۹:۲۰
رستم فاریابی